Vyhledej
Rady na cesty
> cesty s dětmi
> doprava
> nebezpečí
> nedej se
> praktické
> ubytování
Vybavení
> jak vybrat
> literatura
> materiály
> novinky
> testovna
Turistika
> cyklo
> expedice
> hory
> lyže a sněžnice
Práce v zahraničí
> zkušenosti
On-line cesty
> seriály
> blogy
> humor
Nejčtenější články
Novinky emailem
Partneři

Portál o inline bruslení nejen na Ladronce

přehledný seznam kempů

Spolujízda.eu - server pro spolujízdu

Diashow ze Severní Ameriky

Královédvorsko
 Ubytování, restaurace, turistika ve Dvoře Králové n. L. a okolí.

www.Cottage.cz
Portál o turistice a ubytování v NP České Švýcarsko.


Vybavení do přírody




Naše ikona:

Průvodce světem vybavení a cestování

.

ČRAfrikaAmerikaAsieAustrálie a OceánieEvropaStř. východ
KALiMERA > Asie > Filipíny

Filipíny

Iva a Ivan Brezinovi, kniha CESTA NA VÝCHOD / 11.04.2001
Filipíny jsou z cestovatelského hlediska zajímavé především proto, že sem s výjimkou několika pláží a turistických magnetů a proslulých manilských center "sexuální turistiky" ve srovnání s některými jinými zeměmi jihovýchodní Asie skoro nikdo nejezdí.
 

Základní údaje Víza Podnebí Ceny Bezpečnost Doprava Kam jet?

Základní údaje
  Filipínská republika je po odchodu španělských kolonizátorů (červen 1898) a amerických okupantů (červenec 1946) demokratickou prezidentskou republikou, kde v čele vlády stojí ministerský předseda. Zákonodárným orgánem je dvoukomorový parlament, tvořený senátem a sněmovnou. Hlavním městem je Manila. Na ploše 300 000 km2 (tvořené více než sedmi tisíci ostrovů a ostrůvků) žije na Filipínách 73 milionů obyvatel, rozlišených do mnoha desítek kmenů a etnických skupin. Nejrozšířenějším náboženstvím je katolické křesťanství (84 %, španělští misionáři bohužel v minulosti stihli původní domorodou filipínskou kulturu silně poničit), následuje protestantismus (9 %) a islám (4 %). Kromě filipínštiny ("pilipino") je relativně silně rozšířena angličtina a španělština. Čas je na Filipínách o sedm hodin před standardním středoevropským časem.

Víza
  Na cestu nepřekračující 21 dnů by Češi neměli potřebovat vízum. Doporučuje se však předem si ověřit na zastupitelském úřadu, zda se podmínky pro vsup do země nezměnily. Pro delší pobyt musíte mít ale vízum z filipínské ambasády. Do tří měsíců od vydání víza musíte vstoupit do země. Na Filipínách lze vízum prodloužit za poplatek zhruba 10 USD jen na imigračních úřadech v Manile a v Cebu. Adresa filipínské ambasády pro Českou republiku je Senovážné náměstí 8, Praha 1, tel. 224 216 397, 224 216 385. Vízum na 59 dní vám zde vystaví do tří dnů, v odůvodněných případech i na počkání. Zaplatíte za něj 875 Kč/25 USD, je třeba předložit zpáteční letenku a jednu fotografii. Pro Slovenskou republiku je udávána jako teritoriálně příslušná filipínská ambasáda na adrese Gabor A. 58, 1025 Budapest, tel. 00361/200 55 23-4, fax 200 55 38. Filipínské vízum lze ale lehce vyřídit třeba i v Thajsku, kde k tomu buď použijete některou z mnoha cestovek na ulici Khao San, nebo se obrátíte na filipínskou ambasádu (760 Sukhumvit Rd., Bangkok, tel. 259 01 40). V Malajsii najdete filipínskou ambasádu na adrese 1 Changkat Kia Peng, Kuala Lumpur, tel. 248 42 33, v Singapuru na adrese 20 Nassim Rd., tel 737 39 77, v Hong-Kongu na adrese United centre, 95 Queensway, Central, tel. 852/866 87 38.

  Českou ambasádu najdete na Filipínách na adrese Rufino Pacific Tower, 30th floor, Ayala Avenue, Makati City, Manila, tel. 00632/8111155, fax 00632/8111020. Slovenská ambasáda na Filipínách není.

Podnebí
  Podnebí je na Filipínách klasicky tropické, takže po celý rok vystačíte s tou nejjednodušší cestovatelskou výbavou (pokud se ovšem nechystáte šplhat na sopky - pak budete potřebovat teplejší spacák, protože teplota ve větších výškách v noci nepříjemně klesá). Nezapomeňte ale pláštěnku, do odlehlejších oblastí se hodí stan a potřeby na vaření. Monzun je na Filipínách zhruba od června do listopadu, suché období roku od ledna do června, nejlepší dobou k návštěvě je prosinec až květen.

Peníze, ceny
  Měnou je filipínské peso (P), na podzim 1998 byl průměrný kurz 1  USD  = 29  P (peso lze tedy zhruba počítat jako českou korunu). Nejlepší měnou jsou dolary v hotovosti, za cestovní šeky dostanete o něco horší kurz. Kromě bank existuje hustá síť oficiálních soukromých směnárníků (moneychangers). Filipíny jsou velmi levnou zemí - v  lokálních hospůdkách se dobře najíte i za méně než 1  USD, doprava vychází velmi lacino, nejlevnější hotýlky začínají zhruba na 3  USD (skoro všude na venkově či na plážích se ale dá přespat pod stanem či pod širákem). Ve větších vesnicích je vždy k dostání bezpečná balená voda, levné pivo ("pilsen"!) a rýžové víno. Měsíční pobyt na Filipínách lze při rozumné míře šetření pořídit i za méně než 200  USD.

Bezpečnost
  Bezpečnostní situace je na Filipínách (snad s výjimkou Manily, kde hrozí celkem běžné velkoměstské nástrahy) velmi příznivá a čeští cestovatelé o ní vyslovují obligátní asijský soud: nikde v Čechách se prý necítli tak bezpečně, jako na Filipínách.

Doprava
  K dopravě mezi jednotlivými filipínskými ostrovy lze použít vnitrostátních letů společnosti PAL (lety i do těch nejvzdálenějších částí země vycházejí v řádu 50  - 100  USD). Levnější a zajímavější volbou je hustá lodní síť, spojující všechny správní centra jednotlivých ostrovů (lákavou alternativou je ovšem kombinace obého  - jedním dlouhým letem se z Manily dopravíte na některý z odlehlých ostrovů, odkud se pak postupně pomalu vracíte lodí s několika zastávkami na několika zajímavých místech). Lodní lístky na delší vzdálenosti je třeba kupovat předem, protože bývají často vyprodány. Větší centra jednotlivých ostrovů mají pravidelné autobusové spojení, na kratší vzdálenosti jezdí vysloužilé americké džípy (do nichž se prý vejde až třicet Filipínců!), po hlavních silnicích se dá dobře stopovat.

  Lodní spojení Filipín s okolními zeměmi jihovýchodní Asie prakticky neexistuje. Jedinou výjimkou jsou levné lodi ze severního Celebesu (Indonésie) do Manada a z Bornea (malajsijská provincie Sabah) do města Zanboanga na jižním Mindanau. Na Filipíny se tak dá cestovat v podstatě jen letecky. Spojení je ale poměrně husté, zajímavých leteckých linek do různých částí země je spousta a Filipíny tak lze snadno zakomponovat do delší cesty po Asii. Manila má spojení se všemi většími centry jihovýchodní Asie, dalšími důležitými filipínskými leteckými uzly jsou města Cebu (na ostrově Cebu) a Davao (na ostrově Mindanao). Mezi cestovateli populárními a levnými spoji jsou letecké linky do Manily z thajského Bangkoku (cca 150  -  180  USD) či z Hong-Kongu (cca 150  USD), zhruba dvakrát týdně má Manila spojení se Singapurem (cca 210  USD). Malajské aerolinie (MAS) létají do Manily dvakrát týdně z Kuala Lumpuru přes město Kota Kinabalu v malajské provincii Sabah na ostrově Borneo do Davaa (existuje ale i přímá linka z Kuala Lumpuru do Manily). Do Manily se dá letět z indonéské Jakarty (cca 200  USD) či z Denpasaru na ostrově Bali, jiným zajímavým spojem je let do Davaa z města Manado na indonéském ostrově Sulawesi (Celebes). Při letu na Filipíny je třeba vždy už mít zpáteční letenku - ceny letenek zpět, kupovaných až na místě, jsou totiž velmi vysoké.

  V lednu 1999 nabízeli vybraní pražští prodejci nejlevnější zpáteční letenky do Manily za tyto ceny: Nemo-Selecta 23  699  Kč, Atlantis Air Service 21  500  Kč, Global Express 24  400  Kč, GTS International (speciální cena pro studenty, déle otevřená letenka) 18  280  Kč. Ceny letenek se ale mění v závislosti na sezóně.

Kam jet?
  Filipíny jsou z cestovatelského hlediska zajímavé především proto, že sem s výjimkou několika pláží a turistických magnetů a proslulých manilských center "sexuální turistiky" ve srovnání s některými jinými zeměmi jihovýchodní Asie skoro nikdo nejezdí. Filipíny mají co nabídnout všem skupinám cestovatelů. Ti nezkušení tu na několika místech najdou vyvinutou a dobře fungujíci infrastrukturu a budou proto na Filipíny vzpomínat jako na nenáročnou prázdninovou odpočinkovou zemi. Pokud se ale coby zkušenější cestovatelé místům se zvýšeným výskytem cizinců vyhnete, můžete si pro sebe objevit odlehlejší oblasti, kde budete úplně sami a kam před vámi často mnoho let běloch nezavítal. Kromě pohádkových pláží a skvělého potápění najdete na Filipínách třeba i čtyřicítku činných sopek, primitivní domorodé kmeny, dosud neprozkoumané jeskynní systémy, původní pralesní porosty a další dobrodružná lákadla.

  Hlavní filipínské město Manila je všeobecně považováno za celkem ošklivé a nezajímavé velkoměsto, kde toho kromě chudinských slumů, staré koloniální části města (Intramuros), pevnosti Santiago, několika katolických kostelů, hezkého zoo a velkého čínského hřbitova není moc k vidění. Jediným ucházejícím místem k bydlení je čtvrť Ermita (na nábřeží u železničního nádraží Paco) kde najdete ubytování od 5  USD výše (mezi zdejší nejlevnější hotely patří Shoshana, Natividad či Malate). Manila je všeobecně proslulá obrovskými dopravními zácpami, kterým se můžete vyhnout využitím nadzemního metra. Peníze vyměňte přímo po příletu na letišti, kurzy v centru jsou prý velmi podobné. Pokud pojedete z letiště taxíkem, pozor, abyste nenaletěli na místní rozšířený trik - při placení začne taxíkář tvrdit, že předem dohodnutá cena byla v dolarech (podle taxametru by měla doprava do centra přijít asi na 5  USD.

  Pokud máte na návštěvu Filipín jen málo času, je asi nejlepší volbou okruh severní částí největšího ostrova Luzon. Na jeho západním pobřeží najdete několik hezkých pláží a památek na Číňany, ale nejzajímavější je střední část ostrova, kde se rozkládá pohoří, známé jako Centrální Kordillery. V okolí městečka Banaue tu žije animistický kmen Ifugao, jehož obrovité důmyslné systémy terasovitých rýžových políček jsou považovány za osmý div světa. Z Banaue můžete podniknout trek do vesnice Batad (kde jsou další terasy), nebo se vydat na pár dní do okolních hor za fantastickými scenériemi a za ostatními zajímavými kmeny (lze se tu doptat třeba na pohřebiště kmene Ibaloy, který své mrtvé zavěšuje do větví stromů). U nedaleké Sagady také najdete velký jeskynní systém, kam se lze vydat s domorodým průvodcem. Naopak v nejjižnějším výběžku Luzonu se můžete vyšplhat na sopku Mayon, označovanou za jeden z nejkrásnějších a nejsymetričtějších sopečných kuželů světa. Dalším masově turistickým magnetem jižního Luzonu je jezero Taal se sopečným ostrovem, ležící jen asi sto kilometrů od Manily. Na nedalekém ostrově Mindoro (jižně od Luzonu) najdete mnoho pláží s relativně rozvinutou turistickou infrastrukturou.

  Jestliže naopak máte aspoň měsíc času, lze podniknout okruh po odlehlejších filipínských ostrovech. Zhruba dvakrát týdně se dostanete z Manily lodí (cca 10  USD) do města Coron na ostrově Busuanga, ležícího v tzv. Calamianské skupině ostrovů. Na Filipíny se jezdí především za kýčovitými plážemi s bílým pískem a tyrkysovou vodou a za potápěním - to vše najdete právě tady. Do všech větších vesniček na Busuanze jezdí z Coronu vysloužilé americké džípy, k dopravě na okolí malé opuštěnější ostrůvky si ale budete muset pronajmout rybářskou loď (zhruba 30  USD na den - lépe ve více lidech).

  Coron (ale i přímo Manila) má každodenní lodní spojení s městy Taitai, El Nido a Puerto Princesa, která leží v severní části ostrova Palawan. Okolí El Nido je někdy označováno za jedno z nejhezčích míst jihovýchodní Asie - najdete tu potápění na bělostných plážích a přestože tu masová turistika dosud není vyvinuta, základní turistická infrastruktura je zde už k dispozici. El Nido je tak jedním z míst na Filipínách, kam si můžete zajet odpočinout, aniž byste museli něco moc řešit. Když vás nicnedělání přestane bavit, vydejte se džípem k jihu. Mezi městy Roxas a Puerto Princesa leží hornatá oblast s nejvyšším vrcholem Kleopatřina jehla (1593 m). Kromě toho, že zde lze podniknout treky za horským kmenem Bataků, najdete u jejího západního pobřeží Rezervaci Sv. Pavla s nedotčenými pralesy a rozsáhlým jeskynním systémem (kde se jezdí na loďkách po údajně nejdelší podzemní řece světa). Nedaleké centrum ostrova Palawan, města Puerto Princesa, má letecké spojení s Manilou. Pokud se ale ještě nechcete vrátit do hlavního filipínského města, vydejte se z Puerta Princesy po silničce do nejjižnějšího výběžku Palawanu. Zde si můžete v některém v rybářských městeček najmout loď a věnovat pár dní průzkumu husté sítě neobydlených ostrůvků s úžasným potápěním na korálech (čeští cestovatelé si obzvlášť pochvalují ostrůvek Urshula island). Na mnoha ostrůvcích ale není pitná voda - tu si budete muset vzít sebou v galonech.

  Z Puerto Princesy na Palawanu pak jezdí lodi na nejjižnější filipínské ostrovy (Cebu, Mindanao, Panay, Negros...). Jednou z mnoha možností je lodní linka přes ostrůvek Cuyo (kde je obrovská barokní španělská pevnost) na ostrov Iloilo, která pak pokračuje na Negros, Cebu a Bohol. "Naprostou bombou" je prý návštěva zcela opuštěných ostrůvků v moři u severního pobřeží ostrova Bohol (východisky jsou přístavy Talibon a Jeta Fe). Turistickým magnetem této oblasti jsou i známé Čokoládové hory (Chocolate hills) v centrální části Boholu, tisíce bizarních padesátimetrových zaoblených kopečků, o jejichž původu se geologové dodnes přou. Z Cebu City na ostrově Cebu (což je významné správní centrum této části Filipín) se pak můžete vráti přímou lodní linkou zpět do Manily.

  Druhý největší filipínský ostrov Mindanao, obydlený převážně muslimy, nabízí kromě koupání i treky v horách národního parku Mt. Apo. Kromě Palawanu je také Mindanao druhým filipínským ostrovem, kde se v několika oblastech zachovaly původní nedotčené pralesy.

Další informace pro cestu na Filipíny naleznete na stránkách Ministerstva zahraničních věcí www.mzv.cz.

 
 
 
Přečteno 6110x
 
 
 
Komentáře
ahojkyEv, Reagovat
Prosim o informaci o lodni doprave.David Hrabina, Reagovat
 
Přidat komentář
Vypsat označené komentáře
Vypsat všechny komentáře
Zobrazit všechny chronologicky
 
Poslat odkaz
Tisk
Zpět
Inzerce | O nás | Tištěná verze
KLUB KALiMERA
jméno:
heslo:
Přidat článek
Chcete se přidat?
Střípky
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu
Komerční sdělení
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo
Štěrba nabízí: