Vyhledej
Rady na cesty
> cesty s dětmi
> doprava
> nebezpečí
> nedej se
> praktické
> ubytování
Vybavení
> jak vybrat
> literatura
> materiály
> novinky
> testovna
Turistika
> cyklo
> expedice
> hory
> lyže a sněžnice
Práce v zahraničí
> zkušenosti
On-line cesty
> seriály
> blogy
> humor
Nejčtenější články
Novinky emailem
Partneři

Portál o inline bruslení nejen na Ladronce

přehledný seznam kempů

Spolujízda.eu - server pro spolujízdu

Diashow ze Severní Ameriky

Královédvorsko
 Ubytování, restaurace, turistika ve Dvoře Králové n. L. a okolí.

www.Cottage.cz
Portál o turistice a ubytování v NP České Švýcarsko.


Vybavení do přírody




Naše ikona:

Průvodce světem vybavení a cestování

.

ČRAfrikaAmerikaAsieAustrálie a OceánieEvropaStř. východ
KALiMERA > On-line cesty > seriály > Na kole do Číny a zpět

Čínští mravenci a odstřely

Radek Červinka / 22.01.2004
Zdejší lidé jsou neuvěřitelně pracovití, od časných ranních hodin až do soumraku jsou na svých políčkách a i když se zdá, že je vše hotovo, že nezbývá než čekat na úrodu, nějakou činnost si vždy najdou.
 
Byli jsme překvapeni, když se o půlnoci zjevil v poli traktor a Číňané z něho začali skládat náklad.
Nikde v Asii ale nenaleznete takové rozdíly v životní úrovni, jako právě zde. Města v nížinách, ta se mohou měřit s Evropou. Každý má u pasu pager, v ulicích jsou k vidění nejmodernější automobily japonských značek, ve výkladních skříních naleznete plný sortiment moderního zboží, mobilní telefony, počítače. Obávali jsme se, že v Číně bude problém s přístupem na Internet, ale v každém větším městě bylo možné najít kavárnu, kde stála hodina připojení pouhých 10 Kč, tj. 2 yuany. V horách je ale vše jinak, zde vládne středověk. Značná část obyvatelstva je na první pohled dementní, vládne zde špína a bída. Nevěřil bych, že na počátku 21. století se kdekoliv ve světě lidé živí tím, že s krumpáči v rukou vyráží do uhelného dolu, malé černé díry po kolena plné vody, jen provizorně zpevněné dřevěnými výztuhami. Celé kopce v uhelných oblastech byly takto provrtány, celé vesnice se živily tímto primitivním způsobem. Vykopané uhlí pak v nůších snášeli do nížiny či většího města prodat.
Stejně jako uhlí, překvapilo nás ruční přesévání písku. Snad každé říční koryto bylo plné lidí, kteří se sítem a lopatou od rána do noci přesívali říční písek a štěrk, lopatou ho poté naházeli na korbu nákladního vozu, aby tak vydělali nějaký yuan pro svoji početnou rodinu. V horách ručně lámali kámen, poté ho kladívky roztloukali a na malých nákladních trojkolkách odváželi prodat.
V yunanských horách jsme se vydali po silnici, kterou se vláda rozhodla zmodernizovat. A jelikož techniky je málo a Číňanů hodně, rozmístí se po celé, více jak 100 km dlouhé trase dělníci, vybaveni tím nejnutnějším. Každá parta má za úkol svůj kus silnice. Nejdříve dochází k odstřelu okolních skal, ze kterých se ručně nadělá několik druhů kamení. Z velkých kusů se staví postraní zíďky, další tvoří podklad, ještě jemnější vyšší vrstvy podkladu, až přijde na řadu písek a asfalt. Tolik štěstí jsme ale neměli, a tak většina naší cesty byla provázena nadávkami, když jsme museli táhnout kola po vrstvách nesjízdného štěrku. Úsměvné to občas bylo i s odstřely, když mladíci, hlídající silnici a zastavující dopravu spatřili takové exoty, často se nezmohli ani na mávnutí praporkem a nás pak zabrzdil vyděšený křik některého z pyrotechniků či přímo výbuch. Problém byl v této oblasti i s nocováním, dělníci stáli u silnice až do noci. A když jsme si již místo našli, již brzy ráno, těsně po složení stanu, kolem nás proletěli první kameny z časných odstřelů.
Dalším typem krajiny jsou průmyslové oblasti, zejména podél Žluté řeky. Je to naprostá katastrofa, děs, nepředstavitelná hrůza. Skrze mračna temného dýmu není přes den vidět slunce, zelené se stává šedým, těžené hory mizí před očima, řeky jsou mrtvou mozaikou chemických prvků. Puch hnaný větrem čicháme ještě kilometr.
Ekologie je jeden z největších asijských problémů. V Evropě jsme si během dlouhého průmyslového rozvoje mohli postupně uvědomovat jeho dopad, docházelo k veřejné osvětě a protestním akcím prvních Don Quijotů.
 
Předchozí díly
1. Šlapeme do Číny
2. Evropou k Turecku
3. Turecko - 38. den cesty
4. Turecké průjezdy
5. Pro pákistánské vízum do Ankary
6. Neexistující Kurdistán
8. Z íránské civilizace do bordelu, špíny a plechových chatrčí
9. Noc pod vojenskou ochranou
10. Jak Afghánec svého milence za moji manželku měnil
11. Pohostinnost na březích Indu
12. Rekordně zvědaví obyvatelé Peshavaru
13. Přes Karakoram Highway do Indie
14. Indické rozčarování
15. Napospas indickým domorodcům
16. Vlakem do Dillí
17. Jeden den v Dillí
18. Nejjižnější cíp Indie
19. Bombové Colombo
20. Rychlý průjezd Srí lankou
21. Thajskem rychle a mimo turisty
22. Laos žravý i hravý
23. Čína s nelegálními stany
24. Navigace po čínsku
Následující díly
26. Čínské rozpačité úsměvy
27. Čínské zákazy a náhody
28. K čínsko-mongolským hranicím s práskači za zády
29. Vyjednávání s čínskou policií
30. Čínská policie v koncích
31. Jízda přes Gobi
32. Boj v Mongolsku o ruská víza
33. Rusko mongolské hranice
34. Bojácné Rusko
35. Od Bajkalu domů
36. Rusko na vlastní oči
37. Novosibirsk - les paneláků
38. Ruské lány
39. Svéráz národního medu
40. Kolem Moskvy
41. Poslední štreka - přes Polsko domů
 
 
Přečteno 1279x
 
 
Hodnocení článku:
 
Komentáře
 
Přidat komentář
Vypsat označené komentáře
Vypsat všechny komentáře
Zobrazit všechny chronologicky
 
Poslat odkaz
Tisk
Zpět
Inzerce | O nás | Tištěná verze
KLUB KALiMERA
jméno:
heslo:
Přidat článek
Chcete se přidat?
Střípky
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu
Komerční sdělení
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo
Štěrba nabízí: