Vyhledej
Rady na cesty
> cesty s dětmi
> doprava
> nebezpečí
> nedej se
> praktické
> ubytování
Vybavení
> jak vybrat
> literatura
> materiály
> novinky
> testovna
Turistika
> cyklo
> expedice
> hory
> lyže a sněžnice
Práce v zahraničí
> zkušenosti
On-line cesty
> seriály
> blogy
> humor
Nejčtenější články
Novinky emailem
Partneři

Portál o inline bruslení nejen na Ladronce

přehledný seznam kempů

Spolujízda.eu - server pro spolujízdu

Diashow ze Severní Ameriky

Královédvorsko
 Ubytování, restaurace, turistika ve Dvoře Králové n. L. a okolí.

www.Cottage.cz
Portál o turistice a ubytování v NP České Švýcarsko.


Vybavení do přírody




Naše ikona:

Průvodce světem vybavení a cestování

.

ČRAfrikaAmerikaAsieAustrálie a OceánieEvropaStř. východ
KALiMERA > Vybavení > testovna

Vybavení na člunování

Jan Verfl / 16.09.2007
Jakožto člověk, který se naučil plavat někdy okolo 20. roku svého života, jsem nikdy ani neuvažoval, že bych se stal vodákem. Před dvěma lety při putování nekonečnou pustinou Laponska, kde jsou největší překážkou a výzvou právě nespočetné řeky a vodní plochy, se zrodila pozoruhodná myšlenka, že kdybychom si dokázali nést nějakou formu plavidla na zádech, nebyli bychom omezováni překonáváním vod, a vydali se tak i na místa, kterých se noha turisty běžně nedotýká. Během přípravných akcí jsme nasbírali řadu zkušeností a objevili poměrně neotřelý outdoorový sport: člunování.
 

Požadavky na plavidlo

Plavidlo musí být nafukovací z důvodů hmotnosti a rozměrů vhodných na přepravu stopem či letadlem. Klasické vodácké řešení, jakým je například Pálava od Gumotexu, vypadá z hlediska sbalených rozměrů vhodné, ale hmotnost 21 kg rozhodně není pro pěší přepravu v horách přijatelná a ani cena 16 tisíc korun není příliš lákavá. Nezbývá tedy než slevit z technických možností plavidla. Do míst, která by nám kanoe umožnila sjet, bych se stejně neodvážil.

Člun

Po dlouhém srovnávání nabídek jsme zakoupili nafukovací člun Campingaz Colossus 2. S hmotností 6,2 kg a při udávané nosnosti 225 kg za 1500 Kč nebylo nad čím váhat. Výrobce sice důrazně varuje, že člun je určen je na "klidné hladiny řek a rybníků", ale přidat do této kategorie laponské jezero nám nepřijde až zas tak drzé. I když se moje obavy z protržení člunu nad hloubkou zatím nikdy nenaplnily, byly více než úspěšně podpořeny povolením zadního sváru během nafukování před plánovanou plavbou po Vltavě u Davle. Následná reklamace byla úspěšná a výrobce uznal materiálovou chybu. Naštěstí by ale bývalo nešlo o okamžité potopení, neboť člun má tři vzduchové komory.

Pádla

Rychle jsme pochopili, že systém, k němuž je člun navržen, kdy jeden vesluje a druhý kouká, je neobyčejně neefektivní a chopili jsme se každý jednoho vesla a začali pádlovat, což rychle vedlo ke zlomení jednoho, popravdě dosti vetchého vesla, které jsme opět úspěšně vyreklamovali. Nahradili jsme jej chytře pádlem trojdílným, které se dá snadno složit do batohu. Hmotnost kompletu člunu s pádly je nyní téměř 8 kg.
Nahuštění a vypuštění
K nafukování jsme si pořídili jednoduchou "žabku", neboli nožní pumpu o objemu 5 l asi za 300 Kč. I přes varování, kterého se nám dostalo v jednom vodáckém obchodě, to k nafouknutí člunu do 10 minut bohatě stačí. Bohužel tato konkrétní verze žabky není příliš moudře řešena, a tak se vak při nafukování prodírá. Vyreklamovanou žabku jsme vyměnili za podobnou třílitrovou, protože jsme neměli čas shánět jinou před blížící se plavbou. Při troše kutilství ji lze použít i k vypouštění člunu, což neobyčejně šetří čas i skladovací prostor a také člun, který je tak ušetřen násilného mačkání při vyfoukávání.

První plavby

Gumový člun rozhodně není prostředkem pro sjíždění jezu nebo peřejí, a tak většina námi zatím podniknutých průzkumných plaveb se skutečně udála na klidných hladinách řek a rybníků. Přesto je takový člun pozoruhodným zařízením, které nám dalo nový pohled na známá místa. Snadná přeprava člunu umožňuje dojet k vodě snadno na kole nebo autobusem, pak už stačí jenom nafouknout a na konci zase sbalit. Kromě sjezdu Vltavy v Praze, který se vysloveně nabízel, jsme se podívali do labských pískoven či na ostrov sv. Kiliána na Vltavě. Majitelům takového člunu se tak otevírá řada míst, kam by nestálo zato, či by bylo obtížné, vozit těžkou kanoi.

Námořní výprava

Největším dosavadním „člunovacím“ podnikem byla velikonoční výprava vlakem do oblasti polského Štětínského zálivu, která dobře odhalila možnosti i omezení nafukovacího člunu. Především s plným batohem už není tak snadné člun zabalit, a tak jsme byli nuceni ho vzít do externí brašny, kterou jsem si většinou na delší pěší přechody připevňoval pod popruhy víka batohu. V okolí Swinoujscie,  kde je obrovská plocha Štětínského zálivu propojena s mořem úzkým kanálem Swiny, je řada kanálů s klidnou vodou a travnatých ostrůvků s ptactvem, na pohled tedy zcela ideální terén pro člunování. Počasí v půlce dubna zde není z nejteplejších, což jsme ovšem nebrali jako problém, ale ideální zkoušku na chladná léta za polárním kruhem. Navíc se můžeme chlubit, že náš člun se stal námořním plavidlem, neboť Wolinské jezero, na němž jsme zde pluli, je ve skutečnosti mořským zálivem, oslazeným Odrou.

Zavazadla hlaste řidiči

Hlavním problémem se ale ukázala přeprava batohů. Brzy jsme pochopili, že přepravit v Colossu dva lidi se dvěma krosnami naplněnými spacáky, oblečením a jídlem je prostorově nemožné. Nechali jsme tedy protentokrát batohy na břehu a provedli jenom malou večerní vodní rozcvičku následovanou druhý den několikakilometrovou okružní plavbou mezi rákosem s překvapivě silným odlivovým proudem.
Napadlo nás zatím jediné, ale pozoruhodné řešení a to je další člun - koupili jsme tentokrát lehkém (1,4 kg) jednomístné provedení o nosnosti 55 kg. Je to vlastně spíše dětská hračka  (INTEX Club 100) a máme v plánu alespoň jeden batoh vést na něm jako na přívěsném vozíku. Zda to ovšem půjde jsme zatím nevyzkoušeli.

Ani dva roky po originálním nápadu jsme však na laponská jezera nevypluli. Možná ale naše zkušenosti mohou někoho inspirovat a rozličné vodní plochy a klidné toky se stanou rejdištěm davů vášnivých člunařů. O dalším vývoji našeho projektu, obzvlášť pokud se někdy se člunem na sever skutečně vypravíme, vás samozřejmě budeme informovat!

Tento příspěvek je zařazen do soutěže TESTOVNY  o ceny od  firmy ACRON        


 
 
 
Přečteno 1253x
 
 
Hodnocení článku:
 
Komentáře
 
Přidat komentář
Vypsat označené komentáře
Vypsat všechny komentáře
Zobrazit všechny chronologicky
 
Poslat odkaz
Tisk
Zpět
Inzerce | O nás | Tištěná verze
KLUB KALiMERA
jméno:
heslo:
Přidat článek
Chcete se přidat?
Střípky
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu
Komerční sdělení
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo
Štěrba nabízí: