Vyhledej
Rady na cesty
> cesty s dětmi
> doprava
> nebezpečí
> nedej se
> praktické
> ubytování
Vybavení
> jak vybrat
> literatura
> materiály
> novinky
> testovna
Turistika
> cyklo
> expedice
> hory
> lyže a sněžnice
Práce v zahraničí
> zkušenosti
On-line cesty
> seriály
> blogy
> humor
Nejčtenější články
Novinky emailem
Partneři

Portál o inline bruslení nejen na Ladronce

přehledný seznam kempů

Spolujízda.eu - server pro spolujízdu

Diashow ze Severní Ameriky

Královédvorsko
 Ubytování, restaurace, turistika ve Dvoře Králové n. L. a okolí.

www.Cottage.cz
Portál o turistice a ubytování v NP České Švýcarsko.


Vybavení do přírody




Naše ikona:

Průvodce světem vybavení a cestování

.

ČRAfrikaAmerikaAsieAustrálie a OceánieEvropaStř. východ
KALiMERA > Rady na cesty > doprava

Filipíny - doprava k osmému divu světa

Lenka Sobotová / 27.09.2007
Souostroví Filipíny je proslulé svými nádhernými plážemi a atraktivními místy k potápění. Mnoho cestovatelů lákají však jiné krásy ležící v Centrálních Kordillérách na ostrově Luzon - terasovitá rýžová políčka stará až 2000 let . Filipíňané je hrdě považují za osmý div světa.
 
Rozlehlá rýžová pole obklopená tropickým pralesem jsou k vidění kdekoliv v oblasti Banaue, provincie Benquet v severní části ostrova Luzon. Bohužel místní prales na mnoha úsecích vypalují pro získání půdy k pěstování brambor, protože je samotná rýže neuživí. Na rozdíl od užitkové, kterou známe například z Vietnamu či Číny, tato odrůda plodí jen jednou do roka. Příjmem pro jednotlivé vesnice je především prodej rukodělných výrobků turistům.

Doprava do hor

Do městečka Banaue, nejnavštěvovanějšího a nejznámějšího místa, odkud si můžete naplánovat trek po horách, jezdí jednou denně z Manily klimatizovaný autobus společnosti Autobus za zhruba 500 rýžová polepesos. Jízdenku si rozhodně rezervujte pár dní předem v turistické kanceláři. Jen musíte být trpěliví, většina lidí zde nemá kam spěchat. V Manile neexistuje klasické autobusové nádraží, každá autobusová společnost sídlí v jiné části metropole. Ulice Manily jsou často ucpané jeepneymi - pestrobarevnými džípy, které vám zastaví kdekoli a kdykoli. Podle toho také doprava v Manile vypadá a člověk by měl počítat s velkou časovou rezervou než se někam dostane. Na druhou stranu jeepney je rychlý a levný dopravní prostředek na krátké vzdálenosti, který lze využít po celých Filipínách.

Pojízdná lednice

Cesta do Banaue trvá celou noc, stejný autobus se pak vrací jednou denně zpět do hlavního města. Chytřejší a situace znalí si s sebou do autobusu berou bundy, někteří i čepice. V autobuse bývá  okolo 17°C, navíc celou dobu fouká nevypnutelná klimatizace. Když jsme ráno vystoupili promrzlí z autobusu, okamžitě se na nás vrhli průvodci nabízející své služby. Jako turista se před nimi nikde neschováte, zejména mimo sezónu. Pořád na vás někdo pokřikuje, zda nechcete svézt či koupit to a ono. Přijeli jsme na Filipíny koncem května, kdy začíná období dešťů, což je pro turismus okurková sezóna. Turisticky atraktivnější období pro návštěvu jsou zimní měsíce. Vlhkost vzduchu se koncem května pohybuje okolo 70 %, ale ve vyšších polohách je to lepší. Teplota bývá 35 °C i v horách.

Ubytování

Země si v posledních dvaceti letech hodně ekonomicky polepšila, ale čím více peněž a investic sem plyne, tím více narůstají rozdíly mezi chudými a bohatými. Finanční prostředky se většinou nedostanou tam, kam mají. Hodně studentů si například přivydělává řízením jeepney, taxíků i autobusů, nebo jako průvodci. Nás hned u autobusu oslovil mladík nabízející odvoz do hostelu. Tím jsme se prakticky upsali jemu jako průvodci a ostatní to museli respektovat. Na druhou stranu, pokud bychom nebyli spokojeni s jeho pomocí, rádi ho ostatní nahradí.
V Banaue je mnoho levných hostelů a mimo sezónu vám rádi udělají slevu. Bydleli jsme v Halfway lodge, kde kromě nás nikdo jiný nebyl. Jedna noc nás přišla každého na 150 pesos, pokoje byli čisté a dokonce existovala možnost ohřát teplou vodu za 20 pesos, protože ve městečku měli elektřinu. Výhled z terasy hostelu na rýžová pole tyčící se na protějších svazích spolu s popíjením ranní kávy je nezapomenutelný.

Nezbytní průvodci

Brát si průvodce na trek není nezbytné, ale pokud nejste zkušení v horské turistice v tropických oblastech, doporučuje se si někoho najmout. Navíc nenajmete-li si průvodce, nemáte ani dopravní prostředek. Věrohodnou mapu zde neseženete. Do některých výchozích míst je dobré se nechat vyvézt, jinak můžete ztratit i půl dne, než tam dorazíte pěšky. V Banaue ovšem jezdí jen jedno jeepney denně ve stejnou hodinu s pevnou trasou a může se vám stát, že cestu strávíte na střeše, protože jeepney bývá hodně přeplněné. Vyzkoušela jsem si to a na kamenitých prašných serpentinách s výhledem na srázy podél cest je to přinejmenším nepříjemné. V období dešťů navíc nebezpečné a není nutné zbytečně riskovat. Alternativou je pronajmout si jeepney na celý den i s průvodcem. Náročnost túry a délka pobytu v horách záleží na vás, průvodci jsou místní a znalí terénu. Nicméně i mezi nimi existují rozdíly. Rozhodující není jen cena, kterou je nutno usmlouvat, ale také věrohodnost průvodce. Svou roli hraje i počet cestovatelů, ve dvou za pronajmutí jeepney zaplatíte mnohem více než v šesti. Pronájem celého jeepney na den stojí 2000 pesos. V tomto případě vám smlouvání příliš nepomůže.

Treky

První den jsme se vydali do vesnice Batad, místa ze všech stran obklopeného horami a rýžovými poli, k němuž jsme sestupovali asi dvě hodiny pralesem. V této oblasti žije kmen Ifugaů, v jiných částech Kordiller narazíte na další kmeny. Většina z nich jsou bývalí tzv. lovci lebek, dnes se živí především z turismu. Proto se nenechte zaskočit, když vám najednou váš zaplacený průvodce oznámí, že do vesničky musíte s někým jiným a musíte mu samozřejmě opět zaplatit. Vzhledem k chudobě a vysokým cenám potravin musíte platit prakticky za vše, a že vás na další platby nikdo neupozorní předem, není náhoda. Ne vždy je však neustálé smlouvání příjemné.
Další den jsme se domluvili s jiným průvodcem Joelem Nangleganem. Pokud někdy pojedete do Banaue, ptejte se po vystoupení z autobusu po něm. Provází i fotografy a novináře z celého světa, kteří ho na oplátku doporučují dále. Nevýhodou je, že nemá k dispozici jeepney k pronajmutí, takže vás buď vyveze na tricyklu kam to půjde, nebo musíte všude po svých. Na druhou stranu s ním lze dohodnout přijatelnou cenu.

Další zajímavosti

Z Banaue můžete pokračovat všemi možnými směry a objevovat krásy Filipín dále. Souostroví leží v tektonické oblasti známé jako tzv. „ohnivý kruh“, rámující od Kamčatky téměř celý Tichý oceán. Na ostrovech existuje mnoho činných sopek, ale vedle přírodních krás je možné obdivovat i dědictví po bývalé španělské koloniální správě jako město Vigan na severovýchodě Luzonu. Pro mě jsou Filipíny především terasovitá políčka, která si neoficiální titul Osmý div světa právem zaslouží.
 
 
 
Přečteno 2264x
 
 
Hodnocení článku:
 
Komentáře
vernisageHonza (Kaldera), Reagovat
 
Přidat komentář
Vypsat označené komentáře
Vypsat všechny komentáře
Zobrazit všechny chronologicky
 
Poslat odkaz
Tisk
Zpět
Inzerce | O nás | Tištěná verze
KLUB KALiMERA
jméno:
heslo:
Přidat článek
Chcete se přidat?
Střípky
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu
Komerční sdělení
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo
Štěrba nabízí: