Vyhledej
Rady na cesty
> cesty s dětmi
> doprava
> nebezpečí
> nedej se
> praktické
> ubytování
Vybavení
> jak vybrat
> literatura
> materiály
> novinky
> testovna
Turistika
> cyklo
> expedice
> hory
> lyže a sněžnice
Práce v zahraničí
> zkušenosti
On-line cesty
> seriály
> blogy
> humor
Nejčtenější články
Novinky emailem
Partneři

Portál o inline bruslení nejen na Ladronce

přehledný seznam kempů

Spolujízda.eu - server pro spolujízdu

Diashow ze Severní Ameriky

Královédvorsko
 Ubytování, restaurace, turistika ve Dvoře Králové n. L. a okolí.

www.Cottage.cz
Portál o turistice a ubytování v NP České Švýcarsko.


Vybavení do přírody




Naše ikona:

Průvodce světem vybavení a cestování

.

ČRAfrikaAmerikaAsieAustrálie a OceánieEvropaStř. východ
KALiMERA > Rady na cesty > doprava

Cestování rumunskými vlaky
Tímto příspěvkem reaguji na článek "Rumunsko a Bulharsko vlakem." Autor v něm popisuje svoje otřesné zkušenosti s rumunskými vlaky. Autora článku považuji za trupíka, který si za problémy může pravděpodobně sám. Cestování po Rumunsku vlakem je pohodlné a takřka bezbproblémové, musí se však člověk chovat tak, jak se chovají Rumuni.
Sám si trupík, 16.11.2006 17:44, Reagovat
Rád bych reagoval na tenhle článek. Pokud mě autor považuje za trupíka, co si za problémy může sám, je to jeho názor a brát mu ho nebudu. Sám toho patrně v Rumunsku ani Bulharsku moc nenacestoval. A pokud ano tak zapomína na to, že zážitky z cest nejsou věcí objektivní, ale každému se přihodí něco jiného. Autor se zmiňuje, že cestování vlakem v Rumunsku je pohodlné a bezproblémové, nicméně po přečtení jeho článku bude patrně většině lidí trvat déle, než si vlastně srovnají všechny zákonistosi, které musí při cestování vlakem v Rumunsku dodržet a čeho se vyvarovat a jakou jízdenku si vlastně koupit a tak podobně. Vzhledem k těmto nepříjemnostem, na které člověk v Rumunsku narazit může, ale také nemusí, cestování vlakem v Rumunsku nepovažuji za vyloženě bezproblémové. Chtěl bych se ho zeptat, jak si asi člověk koupí lístek, když mu ho pokladní odmítne prodat?!
slava vsem trupikum:)titi, 16.11.2006 18:32, Reagovat
No chlapci chlapci prece se tady kvuli tomuto nebudete hadat:) Nekdo ma na vlaky stesti, jiny ne:) Ja si osobne myslim, ze to docela zalezi na tom, kdy a kam clovek jede. Jet v nedeli vecer z Plzne do Brna je urcite taky neco jineho, nez jet tim samym vlakem ve stredu odpoledne. A to samy se tyka urcite vlaku v Rumunsku. Ja si nemyslim ze si za to Michal muze sam. Jen popisoval svuj vlastni zazitek. Proto vsak nevidim duvod jej takhle napadat.
sorry...17.11.2006 11:06, Reagovat
já se nechci hádat. ale si myslím, že jste to zbytečně hrotili. my jsme se zas zasekli na nádraží v Sibiu a tak jsme tam přespali a jeli až ráno. je to už balkán a lidi se tam chovají jinak než my tady.
hranicetavič, 17.11.2006 14:12, Reagovat
Tato pasáž mi přijde značně zmatená:
Já většinou jezdím na hromadnou jízdenku ČR - slovensko/maďarská hranice (tj. ČR - Kůty), druhá jízdenka je pak slovensko/maďarská hranice - maďarsko/rumunská hranice, tj. Kůty - Curtici.
Kúty jsou totiž hned za Břeclaví, rozhodně nejde o slovensko-maďarskou hranici. Slovenský úsek tratě tedy projíždíte načerno? Píšeme Kúty, Štúrovo ne Kůty, Štůrovo!!
Re: hranicedidge, 17.11.2006 14:24, Reagovat
pravda pravdoucí:-)
sorry2...titi, 17.11.2006 14:20, Reagovat
No to se sice chovaji jinak nez my tady, ale vzhledem k tomu, ze od ledna budou spolu s nami v Evropsky unii, tak by se snad mohli taky chovat jak je v ostatnich statech EU bezne.
Re: sorry2...Vojta, 17.11.2006 19:49, Reagovat
EU nemá smazat, všechny národnostní a kulturní odchylky. Koneckonců důkazem budiž že se tady bavíme česky a ne anglicky, popřípadě libovolným jiným univerzálním jazykem. Prostě jsou jiný, ale to je dobře. kdyby všude byli lidi stejný tak bych tam nemusel jezdit, ne? Jinak bych souhlasil s tí, že to dost hrotili(autor původního článku) a že sice je třeba cosi vědet jak to tam funguje, ale pokud si to nezjistím, jsem "trupík" :-)
Re: Re: sorry2...17.11.2006 22:41, Reagovat
No to je sice dobre, ze jsou odlisny, ale urcity standarty by snad vsude bejt mely ne? To pak EU ztrati jaksi vyznam. A krom toho, pokud se stavam clenem nejakeho jineho spolecenstvi, tak by snad melo platit, ze se trosku prizpusobim ne? Kdyz na to nemam, tak tam nelezu:) Ja proti Bulharsku a Rumunsku nic nemam, i s jejich odlisnostma. Ale pak at zustanou mimo EU. Kdyz to beres takhle, tak proc uz tam rovnout nevzit Turecko nebo Albanii?:) Ty maj taky kulturni a narodnostni odchylky. Urcite by EU velmi obohatily:)
Re: Re: Re: sorry2...Vojta, 19.11.2006 23:34, Reagovat
Standardy ano, ale co se týče fungování konktétních společností (v tomto případě drah), tak by nějaká regulace či nucení změn byla dost velkým zasahváním. To že yty jsi rozmazlem dopravním systémem v česku ana západě je druhá věc. Kdybys měl zkušenosti ještě od někad jinad, přišlo by ti rumunsko skvělý. Krom toho hlavní význam evropské unie je ve volném obchodu. Tzn. že rumunské dráhy teoreticky můžou začít podnikat i vněmecku, ale objektivně se tam nejspíš s takovými službami, jaké poskytují, neprosadí. A ať si klidně maj kartónový nepřestupní lístečky..., ty tam můžeš přijet a zjistit to a podle toho se zařídit, nestěžovat si na to...
Re: Re: Re: Re: sorry2...Michal, 20.11.2006 00:46, Reagovat
Mám zkušenosti z dost velkého počtu jiných zemí a můžu tedy porovnávat. Hlavní význam EU v žádném případě není ve volném obchodě. Na tomto principu bylo zakládáno ES, ale poté, co vzniklo ES-EU, tak hlavním princip volného obchodu ustoupil poněkud do pozadí. Co se týče podnikáni rumunských drah v Německu, tak to rozhodně nemůžou a není to způsobené pouze jejich stavem, ale také omezeními stávajících členských států EU v oblastech přístupu zahraničních společností na trh. Dobře, ať si klidně mají kartónový nepřestupní lístečky, ale v tom případě nemají co pohledávat v EU. Evropská unie nestojí o žádné rigidní společenské systémy, které se nemají vůli přizpůsobit a lpějí na svých byrokratických zásadách i 17 let po pádu komunismu (například když ti odmítnou prodat jízdenku jenom kvůli tomu, že si cizinec).
Re: Re: Re: Re: Re: sorry2...Vojta, 22.11.2006 22:39, Reagovat
Těžko se hádat, nejsem politik ani ekonom....ale cejtim to jinak. Myslim, že jde především o ekonomický společenství než, že by tam byla hlavním cílem nějaká standardizace služeb, atd. Jinak-ty rumunský dráhy y podle mě v německu podnikat mohli, ale vzhledem ke vstupním omezením ne hned od začátku, navíc by nesměl být mjoritním vlastníkem stát a museli by dostat licenci=zlepšit služby...např teď nedávno jsem čet, že chtěj privatizovat Deutsche Bahn a ty by pak mohli poskytovat dopravní služby ve východní evropě-estonsko, lotyšsko...tak by si to asi úplně nevymysleli (zdroj: suddeutsche zeitung, mf dnes)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: sorry2...Michal, 23.11.2006 15:54, Reagovat
No, něco o EU a obecně o evropské integraci vím, takže na to mám jiný náhled. Jenom to prosimtě neber tak, že tě chci nějak poučovat, to rozhodně ne, ale cílem EU skutečně není pouhé ekonomické společenství, to je jen jedna z jejích dimenzí. V současné době se jedná i o politické, kulturní a společenské nadnárodní uskupení, ve kterém mizí všechny hranice. (Do jaké míry je to pozitivum a do jaké negativum, to nechám na každém zvlášt:-)) Co se týče standardizace služeb, ty jsou také součástí evropských unifikačních struktur. A ještě k tomu hypotetickému podnikání rumunských železnic v Německu, tak ta oficiální omezení ohledně vstupu na trh budou v případě rozšíření 2007 trvat také nezanedbatelnou dobu a navíc si dost dobře dovedu představit aktivizaci mocného lobbystického centra německých dopravních podniků, které by se proti příchodu nového a hlavně cenově levnějšího konkurenta rozhodně vytvořilo. To máš podobný jako s případnou participací českých tranzitních firem na německém trhu.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: sorry2...Michal, 23.11.2006 15:56, Reagovat
No, něco o EU a obecně o evropské integraci vím, takže na to mám jiný náhled. Jenom to prosimtě neber tak, že tě chci nějak poučovat, to rozhodně ne, ale cílem EU skutečně není pouhé ekonomické společenství, to je jen jedna z jejích dimenzí. V současné době se jedná i o politické, kulturní a společenské nadnárodní uskupení, ve kterém mizí všechny hranice. (Do jaké míry je to pozitivum a do jaké negativum, to nechám na každém zvlášt:-)) Co se týče standardizace služeb, ty jsou také součástí evropských unifikačních struktur. A ještě k tomu hypotetickému podnikání rumunských železnic v Německu, tak ta oficiální omezení ohledně vstupu na trh budou v případě rozšíření 2007 trvat také nezanedbatelnou dobu a navíc si dost dobře dovedu představit aktivizaci mocného lobbystického centra německých dopravních podniků, které by se proti příchodu nového a hlavně cenově levnějšího konkurenta rozhodně vytvořilo. To máš podobný jako s případnou participací českých tranzitních firem na německém trhu.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: sorry2...Vojta, 24.11.2006 11:19, Reagovat
Jasne, i standardizace služeb je v EU. Ale mel bych pocit, že to je spíš prostředek než cíl. Prostě aby někdo kdo si objedná nějakou službu věděl, co za ní dostane. A nedivil se, co si třeba rumun představuje pod slovem "kamion" :-) A k rumunským drahám v německu...obecně bych řek, že to tedy možný je, ikdyž by se tomu samozřejmě všichni bránili. Ale podle mě jedním z cílů EU je, aby toto možné bylo...
Re: Re: sorry2...Michal , 17.11.2006 22:49, Reagovat
No, nejsem typem, co pred cestou pul roku studuje pruvodce a pak se vyda na cestu:-) Radsi rovnou jedu a pak mam zazitky, budto negativni nebo pozitivni. Koneckoncu na ty negativni se s odstupem casu lip vzpomina:-) Tady jde jenom o to, ze jsem psal o konkretnich zazitcich na rumunskych a bulharskych zeleznicich, coz nekdo vzal jako naprostou generalizaci faktu na vsechny vlaky v techto dvou zemich...
Re: Re: Re: sorry2...Vojta, 19.11.2006 23:39, Reagovat
já čtu průvodce relativně pravidelně a pečlivě, ale až po návratu a porovnávám se skutečností a směju se jak to tam maj špatně a jak jsem chytrej že jsem to nečet a nenechal se tím zmást:-) A co se týče toho, jestli šlo o líčení zážitků nebo soubor faktů...já sice nybl tím,kdo to první zhanil, ale opravdu to ak vyznělo, že všechny vlaky ve zmíněných zemích jsou špatné. A i pokud by ne tak je vhodné napsat protizkušenosti, aby se lidé nebáli tam jezdit a aby se ukázalo že jsi jen měl smůlu. (Btw, já kvůli malé smůle při stopování v turecku, přišel téměř na týden o kontakt s kamarády, jen proto že druhá skupina po chvíli neúspěšného stopování na dálnici usoudila, že tam na dálnici stopovat nelze...následky byli již jen shodou náhod a nedorozumění)
Re: Re: Re: Re: sorry2...Vojta, 19.11.2006 23:43, Reagovat
A ještě: nemyslím, že být trupíkem (leč jsem to slovo před touto diskuzí neznal) není špatné, umoňuje to jiný a silnější zisk zážitků na cestách. Já si občas najdu cosi málo na netu a zajdu se na nádraží zeptat jestli tam je třeba povinná rezervace ve vlacícch (takto ztrávená chvíle mi může ušetřit i několik dní zbytečně proflákaných po nádražích, dost peněz za úplatky, atd. bohužel i několik veselých zážitků). Navštívená místa nechávám spíš na instinktu...
Re: Re: Re: Re: Re: sorry2...Michal, 20.11.2006 00:54, Reagovat
Jo, to s tebou souhlasím, taky se občas divím, jak to v těch průvodcích mají špatně. Je rozhodně dobrý napsat protizkušenosti, ať si můžou všichni udělat obrázek, to je jasný. Rozhodně nejsem tím, kdo si stojí na svých zkušenostech a neuznává zkušenosti jiných. Prostě někomu se v tu chvíli zadaří a někomu ne. Je to stejné jako se stopováním. Všichni třeba píšou, že v Norsku se stopuje skvěle, já s Norskem mám negativní zkušenost. Naopak úplně na jihu Itálie jsem stopoval úplně bez problémů, ikdyž mi všichni říkali, že se tam stopem ani nehnu. Jo, btw. co vlastně ten "trupík" znamená?:-)
Ještě se vrátím k mému článku. Jsem zastáncem toho, že nezáleží na tom, jestli jsou zážitky dobré, či špatné, hlavně, že jsou intenzivní. Na tom se patrně shodneme. A ohledně těch informací, dojdi si v Sofii na nádraží na informace a uvidíš co se dozvíš:-) úplný kulový:-)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: sorry2...Vojta, 22.11.2006 22:34, Reagovat
Když půjdu v Sofii na nádraží tak se dozvim, co chci, ale jen proto, že to tam už dost znám a vim že nesmim vlízt do okénka "informace" :-) Však jsem tam už naběhal po nádraží kilometry a posílali mě od čerta k ďáblu. Než jsem zjistil jak tam funguje třeba slevana ISICa na vlak nebo kde sehnat knižní jízdní řád...Ale jinak ve Wasteels ti poradej slušně a jsou snad v každým hlavnim městě ,co jsem zatim potkal. A i z Prahy ti zprostředkujou spoustu místních informací, maj kontakty na všechny pobočky a neni to špatný. Narozdíl od CKČD, ČD center a mezinárodních pokladen ČD věděj co dělaj a dělaj to dobře. A trupík...já to cejtim nějak jako trouba, ale těžko říct:-)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: sorry2...Michal, 23.11.2006 16:00, Reagovat
No vidíš, když si tam byl poprvý, tak si taky lítal od čerta k ďáblu. A to je to, o čem jsem psal, jejich nepřekonaná a stále udržovaná byrokracie. Tím nijak neodsuzuji běžné obyvatele Bulharska a Rumunska, ti jsou úplně perfektní a ochotní. Bavil si se v Rumunsku a Bulharsku s nějakýma lidma. Já jsem tam dělal pár rozhovorů a dokonce i od nich samotných jsem se dověděl, že si Rumunsko ani Bulharsko do EU vstoupit nezaslouží, protože na to prostě nemají.
Okénko "informace" by mělo být k tomu, že ti tam poradí:-) To není zas tak složitý standard na dodržení:-)
Jo Vojto, ty cestuješ do Rumunska častěji? A kam konkrétně a tak?
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: sorry2...24.11.2006 11:30, Reagovat
já sem zase původně, když jsem to psal, myslel jako se zajít zeptat na informace, ale v česku před odjezdem. Ale jinak zovna bulharský dráhy mě z tohoto pohledu docela dostávali a to nejen v sofii, ale i na mnohých dalších nádražích. Ad. "informace"...když vlezeš do informací českých drah, tak ti většinou taky moc neporadej, ikdyž o něco víc než bulhaři. I u nás je jednoduší se zeptat v lépe informovaných místech, na které běžný turista z bulharska nemůže přijít:-)
JInak cestuju vlakem. V rumunsku jsem byl jen jednou na lyžích v Retezatu nedaleko Petrosani, takový menší a skoro historicky cenný středisko, ale pěkně tam bylo. A hlavně celý týden se vším všudy mě višel asi na 1500. Uznávám že cestu jsem měl zadarmo a ubytování taky přes jednu kaarádovu kamarádku, ale zase i lyžování, hospody,...Jinak přes rumunsko hned několikrát tranzit do bulharska a zpět. Všechno až na jednu výjímku Transbalkanem. Jednou lůžkáč, když to bylo na dve noci z řeca, jinak sedim. V bulharsku jsem třeba letos byl na lyžích v Bansku, nebo několikrát po cestě do řecka a letos v létě do turecka.
rumunske vlakybára, 9.12.2006 16:38, Reagovat
v roce 2003 jsem jela do Turecka pres SR, Madarsko,Rumunsko a Bulharsko. Vlakem. Nejmensi problem byl slovensky pruvodci a to i presto,ze jsem opoustela slovensko do madarska pres jine hranice nez byly v jizdence uvedeny.Nic nechtel. Madarsky pruvodci si rekl o uplatek 10 dolaru za to,ze jsem jela pres jiny hranicni prechod a tudiz na "cerno" s upozornenim,ze pokud prijde kontrola,on bude tvrdit,ze moji jizdenku nevidel a zaplatim priplatek. V rumunsku se mi stalo totez - pruvodci chtel uplatek 5 dolaru,protoze pry jedu jinudy,nez je v jizdence. Nejela jsem jinudy,coz jsm zjistila dotazem na bulharskych hranicich. proste jsou uplatni :-)
Re: rumunske vlaky, 17.04.2007 17:36, Reagovat
V lete 2006 jsme jeli na zpatecni jizdenku Brno-Deva vlakem Pannonia. Cesta tam probehla klidne (nepocitam dvouhodinove zpozdeni), ale pri ceste nazpatek jsme museli madarskemu pruvodcimu zaplatit uplatek 20 Euro, protoze jsme jeli pres Rajku, ale jizdenku nam vydali pres Sturovo, a to i presto, ze jsme ji meli koupenou na konkretni vlak! Tedy doporucuji si predem zjistit trasu vlaku a pote jeste u pokladny zkontrolovat prujezdni stanice.
VlakyPierre, 25.07.2007 11:06, Reagovat
V Rumunsku se dá na každém větším nádraží koupit levně kniha jízdích řádů po celém rumunsku. Já osobně jízdu vlakem po Rumunsku a po Sovětským svazu miluju a v Karpatech je opravdu na co koukat ( z okna ). Ve vlaku je teda taky na co koukat,člověk tam pozná běžný vzorek obyvatelstva,nasaje zajímavé vůně a pachy a už jen ta cesta vlakem může být cíl cesty....
Naopak nejotřesnější přístup jsem zažil u okénka pokladny na Slovensku a nejhorší jízdu v Čechách...tady železńáci neumějí předvídat a improvizovat a nepřistavěj další vagon a nepřistavěj,prostě jim nestojíme za to...
Zlavy na Rumunskych zelezniciachTomas, 4.03.2008 22:25, Reagovat
Najvacsou nevyhodou Rumunskych zeleznic je ze neposkytutju ziadnu studentsku zlavu ako napriklad v susednom Madarsku, kde sme dostali az 50%:) Inac v Rumunsku sa da natrafit na fakt pekne nove supravy, ktore sa velmi podobaju tym na Slovensku ale aj na fest stare a spinave vlaky. Napriklad vlak Belehrad - Bukurest "stoji za to", clovek musi prejst par vagonov kym najde nejake slusne nerozbite sedaldo na ktorom sa da par hodin sediet a da sa v tom kupe aj otvorit okno. Cestou sa treba pripravit na miestnych paserakov cigariet a ineho zbozi. Ak si ich vsak clovek nevsima je to OK. Ale jedno pozitivum maju aj preplnene stare vlaky ... atmosku. Tam sa daju najlahsie spoznat miestny ludia, ktory vedia byt mili.
 
Přečteno 14909x
 
Zpět
Zobrazit článek

Přidat příspěvek
Nadpis:
Jméno:
Email:
sledovat diskuzi emailem
Příspěvek:
Potvrzovací kód:

Sledovat diskuzi
Email:
Potvrzovací kód:
Inzerce | O nás | Tištěná verze
KLUB KALiMERA
jméno:
heslo:
Přidat článek
Chcete se přidat?
Střípky
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu
Komerční sdělení
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo
Štěrba nabízí: