Vyhledej
Rady na cesty
> cesty s dětmi
> doprava
> nebezpečí
> nedej se
> praktické
> ubytování
Vybavení
> jak vybrat
> literatura
> materiály
> novinky
> testovna
Turistika
> cyklo
> expedice
> hory
> lyže a sněžnice
Práce v zahraničí
> zkušenosti
On-line cesty
> seriály
> blogy
> humor
Nejčtenější články
Novinky emailem
Partneři

Portál o inline bruslení nejen na Ladronce

přehledný seznam kempů

Spolujízda.eu - server pro spolujízdu

Diashow ze Severní Ameriky

Královédvorsko
 Ubytování, restaurace, turistika ve Dvoře Králové n. L. a okolí.

www.Cottage.cz
Portál o turistice a ubytování v NP České Švýcarsko.


Vybavení do přírody




Naše ikona:

Průvodce světem vybavení a cestování

.

ČRAfrikaAmerikaAsieAustrálie a OceánieEvropaStř. východ
KALiMERA > Rady na cesty > doprava

InterRail Francie a Nizozemí

Jan Ticháček / 9.03.2007
Po všem tom plánování, vyzbrojování a připravování na cestu právě odcházíme od přepážky ČD na nádraží Opava-Východ a v ruce držíme jízdenku InterRail s platností 22 dnů pro zóny C+E. Vyrážíme na třítýdenní velké vlakové putování po Francii a Nizozemí a pokud vše dobře dopadne, čeká nás vzrušující všehochuť z námi doposud neznámých zemí, tedy alespoň v to doufáme.
 

Nizozemí

Z Nizozemí jsme vskutku nadšeni, a to ve všech směrech. Celých 5 nocí přespáváme v kempu v malebném městečku Bilthoven, je tady vyhřívaný venkovní bazén, na nádraží i do supermarketu Boni to nemáme daleko, tedy ideální volba. Samostatnou kapitolou je vlaková přeprava osob v Nizozemí, kdy vlaky jsou moderní, nikterak přeplněné a hlavně jezdí doslova každou chvíli do všech možných destinací.
Snažíme se okusit od všeho trochu. Na poloostrově Zeeland obhlížíme poldry a navštěvujeme přímořské letovisko Domburg s písečnými plážemi, neopomíjíme ani nefalšovanou nizozemskou klasiku v podobě Amsterodamu či překrásného města Alkmaar s pátečními sýrovými trhy a spoustou větrných mlýnů. Dopřáváme si také relax, zábavní park Duinrell nedaleko Haagu, na jehož tobogány, obzvláště ty s názvy Tajfun a Cyklón, určitě nezapomeneme. Pět dní v Nizozemí si opravdu užíváme, a to včetně nadmíru příjemného cestování vlakem.

Francie

Okouzlení z Francie se dostavuje jen omezeně. Kempy ve Francii nabízejí ztěží západoevropský standard, turecké záchody v nich nejsou vzácností. Potravin v supermarketech příliš k výběru není a stravovat se z těchto zdrojů 14 dní vyžaduje notnou dávku fantazie. Vlaků jezdí poskrovnu a v odlehlejších lokalitách, ač turisticky přitažlivých, je pravidlem jen 3-5 spojů s nejbližším centrem za den, navíc jízdní řády jsou naprosto nesrozumitelné. To vše ještě podtrhuje nátura Francouzů, kteří rozhodně nejsou přehnaně srdeční.

Paříž
S logistickými nesnadnostmi přesto trávíme 2 dny v Paříži. Tábor rozbíjíme v kempu v příjemném městečku Melun a do Paříže dojíždíme 30 minut vlakem. Jeden den věnujeme na centrum Paříže a jeho památky, které jsou dle očekávání okouzlující. Další den ovšem zámecký park ve Versailles se svou fascinující uspořádaností a sofistikovaným propojením přírodního a lidského prvku nečekaně přebíjí pocity z minulého dne a stává se tak jedním z nejpovedenějších výletů naší cesty.

Jihozápad Francie
Na Baskicko a Pyreneje máme vymezeny 2-3 dny. Z městečka Pau nejdříve vyrážíme do Biarritzu, kde vstřebáváme atmosféru letoviska u Atlantiku a při koupání se oddáváme jedněm z nejvyšších mořských vln v Evropě. Při túrce v Pyrenejích zase obdivujeme kouzelné horské vesničky či neuvěřitelné výhledy na Pyreneje a jejich údolí, cestou zpět do Pau se necháváme 3krát svézt stopem a klábosíme s místními.

Jih Francie
Na přejezdu do Arles se zastavujeme v pohádkovém Carcassonne. V Arles se pak vydáváme po stopách Vincenta van Gogha, avšak moc jich zde nenalézáme. Jednodenní výlet do Avignonu a k akvaduktu Pont du Gard osvěžujeme koupelí v řece Gard kousek od akvaduktu. Stíháme taky nakouknout do oblasti Camargue, která je známá především svou bohatou faunou, dokonce se nám daří zahlédnout plameňáky ve volné přírodě či bílé koníky, ty však v ohradě.

Jihovýchod Francie
Začínáme pociťovat únavu a určitou nechuť k vlakům. Naštěstí se usidlujeme v Mentonu v kempu s nádherným výhledem na moře. Na konto připisujeme návštěvy měst Nice, Cannes, Monte Carlo, ale spíše jen nasáváme esenci Středozemí a procházíme obchůdky. Na víc již sil nezbývá.

Francie – Alpy
K naší radosti se do značné míry potvrzuje rčení “to nejlepší nakonec“, neboť městečko Annecy nás doslova uchvacuje. To leží v předhůří Alp u stejnojmenného jezera, protknuté vodními kanály. Přítomnost vodního elementu městečku dodává specifický nádech. Půlden se jen tak procházíme kolem jezera a čerpáme síly na přesun zpět do ČR. Poslední den ještě podstupujeme mnohahodinové vlakové martýrium, abychom alespoň zahlédli Mont Blanc a svezli se lanovkou ze Chamonix.

Podtrženo sečteno

Objeli jsme, co se dalo, poznali jsme nepoznané a takřka celé 3 týdny nás překvapivě provázelo slunce na obloze a ještě překvapivěji i úsměvy na našich tvářích. Kdo má parťáka či parťačku do vlaku a v duši se mu skrývá aspoň ždibet dobrodruha, pro toho musí cestování vlakem po cizích krajích znamenat ideální způsob, jak naložit s částí prázdnin, stejně jako tomu bylo u nás.

Praktické info

Program do Nizozemí jsme připravovali podle obyčejného českého průvodce, do Francie podle průvodce France od Lonely Planet. Spoje pro delší přejezdy jsme si vyhledali předem na www.db.de, spoje pro kratší přesuny jsme řešili vždy na místě. Kemp v Nizozemí jsme našli na inspirujícím webu www.holland.com, kempy ve Francii v našem průvodci. Cena za noc v námi navštívených kempech se pohybovala v rozmezí 10-17 Euro/2 os.+stan/noc. Jídlo jsme nevezli žádné, pouze vařič, který se náramně hodil. Za stravu a pití jsme vydali průměrně 7 Euro/os./den, ale zbytečně jsme šetřili a kromě ovoce a občasné sladkosti jsme si takřka nic nedopřáli. Nejvíce jsme zkonzumovali toustového chleba, sladkého pečiva, marmelády, sýrů všeho druhu, sardinek a špaget z konzervy. Náš celkový rozpočet se vyšplhal ke 18.000Kč/os. s hlavními výdaji na dopravu (200 Euro vč. InterRailu), ubytování a stravu (obojí cca 150 Euro). S odstupem času bychom asi vypustili z naší cesty jedno stanoviště (Arles, Menton?) a ušetřené dny věnovali na stanoviště ostatní (Melun, Pau, Annecy), protože projet celou Francii za 15 dnů se opravdu nedá, 2-3 dny na jednu oblast není příliš a dlouhé vlakové přejezdy každé 3 dny jsou zbytečně unavující a časově náročné. Co jsme nestihli a mrzí nás nejvíc, je túra v okolí Chamonix, ovšem na vyvezení lanovkou, výšlap a svezení lanovkou je třeba mít přes 5 hodin, což jsme my při návštěvě Chamonix neměli.

Nej naší cesty

Nejlepší weby o InterRailu:
www.interrail.net; www.interrailnet.com

Nejužitečnější pomocníci při plánování cesty:
průvodce od Lonely Planet a jízdní řády na www.db.de.

Nejkouzelnější vlakové tratě:
Marseille – Menton, Pau – Etsaut, Annecy – Chamonix.

Nejpříjemnější místa pobytu:
Bilthoven a Annecy.

Nejpovedenější výlety:
Versailles a Pyreneje.

Největší chyby:
přílišné šetření na stravě ve Francii a snaha projet celou Francii za 15 dní.

Nejodpornější ochutnané francouzské jídlo:
Taboullé (kuskus, sterilovaná zelenina, hrozinky).

Nejhorší “průšvih“:
veřejné odhalování (převlékání z kraťas do kalhot v nákupním centru v Annecy) – viz níže

Veřejné odhalování

S blížícím se večerem začalo být chladno, Monča se proto potřebovala převléct z kraťas do dlouhých kalhot. Uvelebili jsme se tedy v sedačkách v pasáži nákupního centra, Monča shodila kraťasy, natáhla dlouhé kalhoty a zase jsme se chtěli zvedat. Rázem ovšem u nás byli dva chlapíci z ochranky a začali na nás plynnou angličtinou (ačkoliv když jsme my jinak oslovili Francouze anglicky, ti nikdy nerozuměli, že prý neumí): „Vy jste si převlíkala kalhoty?“, Vy jste si převlíkala kalhoty?“. Monča vůbec nerozuměla, o co se jedná, snažila se rychle něco odpovědět, ale pánové vypadali rozmrzele a hned nás poučovali, že v nákupním centru se pohybují děti a slečna ohrožuje jejich zdárný vývoj, pokud jim nestydatě vystavuje své spodní prádlo. Naštěstí svůj proslov ukončili žádostí, ať laskavě opustíme odpočívací prostor centra. Vyšli jsme z toho tedy bez úhony a po zbytek pobytu ve Francii jsme již dbali dobrých mravů, takže to byl náš první a poslední osobní zážitek se strážci pořádku.
Jan Ticháček

 
Související články
Vlakem do Řecka přes Turecko
Německými vlaky za hubičku
Vlakem po Srbsku a Černé Hoře
Vlakem do Černé Hory
Rumunsko a Bulharsko vlakem
 
Přečteno 3476x
 
 
Hodnocení článku:
 
Komentáře
 
Přidat komentář
Vypsat označené komentáře
Vypsat všechny komentáře
Zobrazit všechny chronologicky
 
Poslat odkaz
Tisk
Zpět
Inzerce | O nás | Tištěná verze
KLUB KALiMERA
jméno:
heslo:
Přidat článek
Chcete se přidat?
Střípky
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu
Komerční sdělení
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo
Štěrba nabízí: