Vyhledej
Rady na cesty
> cesty s dětmi
> doprava
> nebezpečí
> nedej se
> praktické
> ubytování
Vybavení
> jak vybrat
> literatura
> materiály
> novinky
> testovna
Turistika
> cyklo
> expedice
> hory
> lyže a sněžnice
Práce v zahraničí
> zkušenosti
On-line cesty
> seriály
> blogy
> humor
Nejčtenější články
Novinky emailem
Partneři

Portál o inline bruslení nejen na Ladronce

přehledný seznam kempů

Spolujízda.eu - server pro spolujízdu

Diashow ze Severní Ameriky

Královédvorsko
 Ubytování, restaurace, turistika ve Dvoře Králové n. L. a okolí.

www.Cottage.cz
Portál o turistice a ubytování v NP České Švýcarsko.


Vybavení do přírody




Naše ikona:

Průvodce světem vybavení a cestování

.

ČRAfrikaAmerikaAsieAustrálie a OceánieEvropaStř. východ
KALiMERA > Vybavení > novinky

Novinky z Friedrichshafenu

Redakce, / 11.10.2009
Již po šestnácté se letos v německém Friedrichshafenu poblíž Bodamského jezera konal veletrh sportovního vybavení OutDoor. Jedná se o odborný veletrh s „vyloučením veřejnosti“, a tak se nemá šanci běžný outdoorový nadšenec dostat dál než do vstupního sektoru areálu Messe Friedrichshafen. Proto se pro ty ze čtenářů Kalimery, kteří by účast na takovéto akci uvítali, pokusím shrnout moje poznatky a novinky, které mě na veletrhu zaujaly.
 

Nepředstavitelná velikost

Na tuto nejprestižnější evropskou akci ve světě vybavení do přírody jsem zavítal poprvé, a vedle tvýstavní halaisíců krásných outdoorových věciček mě ohromila hlavně svojí monstrózností. Výstavní areál ve Friedrichshafenu sestává celkem z 12 hal o celkové výstavní ploše čítající 85 000 m2. Vměstnáme-li na ně výstavní stánky (v mnoha případech celé areály) 810 vystavujících firem, není se čemu divit, že projít důkladně celý veletrh za 4 dny není možné. Navštíví-li člověk veletrh se záměrem projít předem zvolené značky, čekají ho dlouhé kilometry mezi halami při hledání konkrétních stánků.

České zastoupení

Shodou okolností pocházejí největší outdoorové firmy často z německy mluvících zemí, a na domácí půdě se proto náležitě prezentují. S kvalitním sortimentem se u nich již automaticky počítá, zaujmout se k tomu pstánek Edelrideroto snaží pomocí megalomanských stánků. Pro představu - stánky všech 18 zastoupených českých firem by jen stěží dokázaly pokrýt polovinu celkové výstavní plochy náležící firmě Vaude. A to naše domácí firmy malé expozice zrovna nemají. I podle počtu zastoupených českých firem je vidět, že jsme nejen extrémně vodácký, ale i velmi outdoorový národ. Sluší se dodat, že 7 českých vystavovatelů své expozice spojilo a vytvořilo českou vesničku (resp. Czech Village), ve které byla slyšet hlavně čeština, točilo se české pivo a ve které to stále žilo. Aplikace takovéto myšlenky je na veletrhu ojedinělá..

Nezadržitelný pokrok

Rychlost vývoje je jasně vidět u silných firem, které okázale dávají najevo, že pro ně není problém měnit zásadním způsobem modelové řady z roku na rok. To, že si firmy typu Mammut mohou dovolit velmi nákladný vývoj nových věcí a vylepšování věcí stávajících, je jasné. Ale kupříkladu italská firma Salewa s německými kořeny zásadním způsobem předělala úplně všechny modely z řady. Tato Dokázala nahradit 7 modelů modely novými, přičemž všechny ostatní z dvou tuctů stanů v nabídce radikálně upravila.Ve výsledku se při meziročním porovnání katalogů může člověk ptát, zdali se vůbec jedná o tu stejnou firmu. Zkoušení nového a vylepšování stávajícího jsou samozřejmě žádanými procesy, ale nic se nesmí přehánět. Snadno může dojít ke zmatení zákazníka nebo neuváženému předělání něčeho, co se ani nestihlo pořádně vyzkoušet a přitom mohlo být řešením ideálním. Ale nemělo by docházet ani k opačnému extrému, tedy dlouho trvajícímu strnutí na témže místě vývoje. Toto je bohužel bolístkou mnoha českých firem.

Hledání limitů

Ve směřování vývoje outdooru se toho oproti minulým rokům moc nezměnilo. Cílem je uspokojit základní požadavky pro pobyt v přírodě a těmi není nic jiného, než vzdorovat úspěšně počasí, usnadnit si pohyb a co nejvíc si vše zpohodlnit. Není se proto čemu divit, že snižování váhy, zlepšování ergonomie a nepropro materiály stále hrají prim. Tyto oblasti bádání určitě ještě nejsou vyčerpané, ale čas od času se již stane, že se přiblíží limitům. Zářným příkladem nechť je spojení všech 3 trendů na novém ultrasbalitelném batůžku od australské firmy Sea to Summit. Sbalený je velký zhruba jako pingpongový míček, váží 60 gramů a můžete ho pohodlně nosit zavěšený na klíčích. Rozbalením dostanete v okamžiku 20litrový batůžek s jednou komorou uzavřenou značkovým zipem YKK a nosností 130 kg!. Všechny tyto „zázraky“ umožňuje ripstopová silikonizovaná Cordura, která nejen že vyniká nesmírnou pevností a nízkou váhou, ale je i průhledná a voděodolná. Není se čemu divit, že právě výše zmínbatoh Deuter s lepenými švyěná firma si tento materiál velice oblíbila a k již tak velkému sortimentu cestovatelských doplňků přidává pro příští rok novou řadu cestovních pouzder, fungujících na stavebnicovém systému a profitujících z výhod tohoto typu značkového materiálu.
Také vývoj nepromokavosti a prodyšnosti membrán používaných na oblečení již dospěl velice daleko, stále jsou však mezery v životnosti. Která oblast však ještě čeká na radikální posun směrem ke spolehlivé voděodolnosti, jsou batohy. První vlaštovky v podobě batohů s lepenými/vařenými švy, kupříkladu od firmy Deuter, již dávno přiletěly, ale vývoj od té doby moc nepostoupil. Zaručit voděodolnost u batohu, oplývajícím přemírou švů a rozličných měkčených materiálů, a přitom udržet přijatelnou cenovou úroveň, je zatím pro konstruktéry oříšek a máme se v tomto ohledu v budoucnu na co těšit.

Zelená má zelenou

I outdoor rmá své módní trendy.Naprostým hitem pro nadcházející sezonu je křiklavě zelená barva. Její nadprůměrné zastoupení v porovnání s jinými barvami bylo znatelné snad u všech výrobců. Křiklavá zelená samozřejmě nalezla největší uplatnění na oblečení, nejvíce u tzv. „extrémních“ řad tvořících výkladní skříně firem. Zelená s bílými, šedými nebo černými prvky se však v příští sezoně objeví u všech vrstev oděvů, na botách, batozích a ostatních textilních výrobcích.

Ekologické pohnutí

Rozsáhlé využití zelené barvy nejspíše také u mnohých firem značí příklon k módní ekologické vlně, která se svojí podstatou do světa outdooru hodí. Sportovní průmysl se jak známo orientuje na mladé aktivní lidi, mezi kterými se v posledních letech „ekošílenství“ hojně rozšířilo. Hesla typu „recyklovatelný výrobek“, „100 % přírodní“, „šetrný k přírodě“, „ekologicky vyrobeno“ apod. byla proto k spatření na mnoha místech.

Životnost a funkčnost odlehčené obuviboty MTN trainer

Obecnou tématikou poslední dekády byla hlavně voděodolnost a ergonomie. Obě tyto problematiky zůstávají i nadále v hledáčku, jsou ale doplněny o snahu co největší redukce hmotnosti, která speciálně u bot ne úplně koresponduje právě s rozsáhlým užitím membrán, komfortních prvků a moderního designu. O zachování mechanické odolnosti a pevnosti nemluvě. Celoplošné zavedení syntetických materiálů u technického oblečení je již dokonáno, odolávají prakticky již jen vlna a bambus u spodního prádla a peří u spacáků a zimního oblečení. Kde však ještě donedávna byly měřítkem kvality přírodní materiály, bylo obuvnictví. Mnohými sportovci propagovaný fakt, že nejlepší bota je kožená, se dnes snaží nabourat velká část výrobců obuvi. Když ne celé řady, tak alespoň některé pokusné modely s velkým užitím Cordurové (nebo podobné) textilie představila většina vedoucích obuvnických společností. Použití svrchních syntetických materiálů koresponduje opět s užitím membrán. Má to ale háček. Z hlediska potenciálního zákazníka se sice jedná o krok správným směrem, je však otázkou, zdali daní za nízkou váhu, lepší ergonomii, snazší a tedy levnější výrobu a lepší prodyšnost nebude celkové snížení životnosti produktu. Spotřební „způsob života“ se začíná velkou měrou vkrádat i do oblasti outdooru a už jen pár renomovaných firem své výrobky zakládá na tom, aby byly nezničitelné a vydržely na věky. Nejmarkantnější je tento trend právě v oblasti obuvi, ve které membrány činí boty životnými s plnou voděodolností zhruba po dobu zákonné záruky, kdežto kvalitní dobře opečovávané bezmembránové celokožené boty slouží k plné spokojenosti i déle než 10 let.

Váha a design pro dámy

Argument nízké váhy je však pro zákazníka stále důležitější a dvojnásob to platí u dámského sportovního vybavení. Tak například nová kotníková bota Salewa WS MTN Trainer MID GTX s lehkou konstrukcí, kombinující prošívaný semiš s Cordurou, se svojí vahou 520 g bude v porovnání s celokoženými botami s vahou kolem 700 g pro mnohé dámy jasnou volbou. A komu by tento argument nestačil, design ho přesvědčí.

Příslib do budoucna

Na tento článek v druhé polovině října navážou na webu Kalimery další reporty z Friedrichshafenu na téma stany a následně sérií medailonků ke konkrétním vybraným firmám a jejich zajímavým novinkám.

Adam Janča, Holan sport

 
Související články
Stany na veletrhu OutDoor Friedrichshafen 2009
Související odkazy
Holan sport
 
 
Přečteno 8695x
 
 
Hodnocení článku:
 
Komentáře
 
Přidat komentář
Vypsat označené komentáře
Vypsat všechny komentáře
Zobrazit všechny chronologicky
 
Poslat odkaz
Tisk
Zpět
Inzerce | O nás | Tištěná verze
KLUB KALiMERA
jméno:
heslo:
Přidat článek
Chcete se přidat?
Střípky
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu
Komerční sdělení
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo
Štěrba nabízí: