Vyhledej
Rady na cesty
> cesty s dětmi
> doprava
> nebezpečí
> nedej se
> praktické
> ubytování
Vybavení
> jak vybrat
> literatura
> materiály
> novinky
> testovna
Turistika
> cyklo
> expedice
> hory
> lyže a sněžnice
Práce v zahraničí
> zkušenosti
On-line cesty
> seriály
> blogy
> humor
Nejčtenější články
Novinky emailem
Partneři

Portál o inline bruslení nejen na Ladronce

přehledný seznam kempů

Spolujízda.eu - server pro spolujízdu

Diashow ze Severní Ameriky

Královédvorsko
 Ubytování, restaurace, turistika ve Dvoře Králové n. L. a okolí.

www.Cottage.cz
Portál o turistice a ubytování v NP České Švýcarsko.


Vybavení do přírody




Naše ikona:

Průvodce světem vybavení a cestování

.

ČRAfrikaAmerikaAsieAustrálie a OceánieEvropaStř. východ
KALiMERA > Vybavení > testovna

Pulky - batoh na saních

Marketa Svobodová / 5.01.2008
Pulky jsou téměř nejdůležitější částí výbavy skandinávských lyžařů. Jsou to jakési boby, na kterých za sebou táhnou lyžaři svoji bagáž. V cizině se dají koupit drahé a kvalitní originály z laminátu či plastových materiálů, my jsme se rozhodli vyrobit si svoje vlastní.
 

Nejdřív jsme sháněli obyčejné dětské boby, jenže sehnat dneska hluboký bob bez sedátkPulky na cestěa a volantu je nadlidský úkol. Zkoušeli jsme tedy různé výmysly jako plastové bedny, dětské vaničky či malé rakve na střechu auta. Něco nemělo vhodné dno, jiné zase bylo moc vysoké nebo těžké, takže jsme se zase vrátili k bobům.

Nejvhodnější je letitý a stále velmi oblíbený typ Champion s černou sedačkou a brzdičkami. Nejdřív je nutné boby upravit tak, aby těžiště bylo co nejníž a byl maximální vnitřní objem bobů. Vyndat ven sedačku není moc velký problém, brzdičky a popruh zrovna tak. Pod sedačkou je však plastová trojúhelníková výztuha, kterou jsme pilkou na železo vyřízli a tavnou pistolí jsme kus výztuhy přilepili na podlážku, abychom zakryli vzniklou díru. Stejným způsobem je potřeba zaslepit všechny otvory po brzdičkách i sedačce.

Dál je potřeba udělat tažné zařízení. Na jedny pulky jsme použili staré hliníkové tyčky od stanu, na druhé jsme vzali vyřazené běžkařské hůlky. K bobům jsme je připevnili pomocí hliníkových profilů (20x5 mm délky 460 mm a 500 mm), kdy jsou umístěny 2 na sobě; jejich konce jsou ohnuty do pravého úhlu, vůči sobě jsou posunuty o cca 1 cm podle průměru tažných tyček. Na obou koncích jsme vrtákem vyvrtali díry na uchycení – rovnými konci jsme profily přišroubovali z boku na boby v místech otvorů po tažném popruhu, do ohnutých konců pak přišly přišroubovat trubky.

Pak jsme doma vyštrachali starší, ale funkční ledvinky s dobrým opaskem a dostatečně velké na svačinu. Do pásku ledvinky jsme prorazili dvě díry tak, abychom měli ledvinku na břiše a díry na bocích (pozor na nastavení opasku ledvinky, je třeba zachovat určitý rozsah nastavení). Hůlky jsme zase provrtali a vratným šroubem jsme je připevnili k opasku (šroub plochou hlavičkou zevnitř opasku, pak široká podložka, pásek ledvinky, opět podložka a matice). Je potřeba připravit si hůlky dostatečně dlouhé na lyžařský krok, aby si člověk při odrazu nekopal do pulek (my jsme na 1 boby spotřebovali 4 hůlky). Při přepravě jsme hůlky od bobů odmontovali, boby jsme přivázali na batohy a trubky přišli do fusaku k lyžím i s ledvinkou.

Do pulek se nám vešly celé batohy, ač jsme nejdřív mysleli, že tam budeme ukládat jednotlivé menší položky. Batohy se ukázaly jako praktičtější, v chumelenici se pulky dají nechat venku, v předsíni chaty či apsidě stanu a batoh se odnese pod střechu rychleji než jednotlivé balíčky. K zakrytí batohů posloužila podlážka ze starého stanu. Zkusili jsme dvě varianty, kdy jednou jsme ušili vršek na míru bobům a batohu, s tunýlkem po obvodu. Vpředu byl přesah špičky na navléknutí s bočními otvory pro hliníkové profily, aby šlo připevnit tažné trubky. Tunýlek vpředu končil 2 vývody v místech profilů a gumicuk byl vytažený ven. Po naložení se očka gumicuku zatočila kolem profilů a uchytila. Tato varianta byla velmi kompaktní, pohledná a jednoduchá, ale přemrzlá podlážka se začala drobit a přes kraje bobů (protažené slabým hliníkovým pásem) se plátno prodíralo. Druhé boby jsme udělali na způsob lodního pytle. Z podlážky jsme ušili tunel jako byl obvod bobů, který jsme pomocí naohýbaného hliníkového plechu připevnili k vnějšímu lemu bobů. Na druhý konec tunelu, v místě zavírání, jsme zašili pásek ze svodidla autodráhy a pomocí přezek se potom zamotaný vršek připevnil k bobům.

Pulky se nám velmi osvědčily a zimní přechod s batohem na zádech už asi nepůjdeme. Velikost bobů stačila, vyrazili jsme na týden s plnou polní včetně jídla, vaření a stanu. Jediným problémem bylo občasné převracení větších pulek (s lodním pytlem) ve svahu; postupně jsme však vylepšili balení a snížili těžiště, čímž se problém eliminoval.

TECHNICKÝ POPIS KONSTRUKCE:

Použité věci:
Dětské boby nejlépe Champion, dvě hliníkové tyčky čtvercového průřezu 20 x 5 mm délky 460 mm a 500 mm, lyžařské hůlky 4x, ledvinka, šroubky, podložky, matice.

  1. 1. Úprava bobů: demontáž sedačky, brzdiček a popruhu na tahání bobů. Listem z pilky na železo vyříznout výztuhu sedla (viz obr.). Pomocí tavné pistole slepit vrchní díl výztuhy s podlážkou bobů. Tavnou pistolí zaslepit otvory po sedačce a brzdičkách.
  2. 2. Spojení bobů s hůlkami: hliníkové tyčky naohýbat dle profilu přední části bobů. Cca 25 mm dlouhé konce vnitřní tyčky ohnout do pravého úhle. Vnější (delší) tyčku ohnout cca 35 mm před koncem. Středy ohnutých konců provrtat vrtákem o tloušťce 6 mm. Tyčky přiložit na přední část bobů a v místech uchycení popruhu na tažení bobu vyvrtat do tyček otvory o průměru 6 mm.Pomocí dvou šroubků M6 přišroubovat vnější a vnitřní tyčku k bobům.
  3. 3. Opasek a hůlky: do pásku ledvinky prorazíme dvě díry tak, abychom měli ledvinku na břiše a díry na bocích (pozor na nastavení opasku ledvinky, je třeba zachovat určitý rozsah nastavení). Z hůlek demontovat talířky a rukojeti. Dvě hůlky napasovat do sebe a pro zajištění provrtat díru 4mm a zajistit ji šroubkem. Na straně ledvinky provrtat hůlku dírou 5mm asi 15mm od kraje. To samé na druhé straně hůlky jen díra bude 6mm. Šroubkem M6 spojíme boby s hůlkou. Pro spojení ledvinky s hůlkou použijeme vratný šroub o průměru 5mm a široké podložky. Šroub dáme plochou hlavičkou ze vnitř opasku, pak následuje široká podložka, pásek ledvinky, opět podložka a matice.
  4. 4. Zakrytí půlek: pro zakrytí půlek posloužila podlážka ze starého stanu, kterou bylo nutné pomocí naohýbaného hliníkového plechu a šroubků M4 připevnit k vnějšímu lemu bobů. Zavírání půlek je jako na vodním vaku. Pro lepší namotávání byl na konce vaku přišit pásek ze svodidla autodráhy.

Pro přepravu jsme demontovali hůlky a uložili je k běžkám a boby připevnili na batoh.

Tento příspěvek je zařazen do soutěže TESTOVNY  o ceny od  firmy ACRON        


 
 
 
Přečteno 4562x
 
 
Hodnocení článku:
 
Komentáře
 
Přidat komentář
Vypsat označené komentáře
Vypsat všechny komentáře
Zobrazit všechny chronologicky
 
Poslat odkaz
Tisk
Zpět
Inzerce | O nás | Tištěná verze
KLUB KALiMERA
jméno:
heslo:
Přidat článek
Chcete se přidat?
Střípky
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu
Komerční sdělení
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo
Štěrba nabízí: