Vyhledej
Rady na cesty
> cesty s dětmi
> doprava
> nebezpečí
> nedej se
> praktické
> ubytování
Vybavení
> jak vybrat
> literatura
> materiály
> novinky
> testovna
Turistika
> cyklo
> expedice
> hory
> lyže a sněžnice
Práce v zahraničí
> zkušenosti
On-line cesty
> seriály
> blogy
> humor
Nejčtenější články
Novinky emailem
Partneři

Portál o inline bruslení nejen na Ladronce

přehledný seznam kempů

Spolujízda.eu - server pro spolujízdu

Diashow ze Severní Ameriky

Královédvorsko
 Ubytování, restaurace, turistika ve Dvoře Králové n. L. a okolí.

www.Cottage.cz
Portál o turistice a ubytování v NP České Švýcarsko.


Vybavení do přírody




Naše ikona:

Průvodce světem vybavení a cestování

.

ČRAfrikaAmerikaAsieAustrálie a OceánieEvropaStř. východ
KALiMERA > Rady na cesty > praktické

Sponzoring cest a expedic

Redakce / 12.04.2006
Mnoho lidí vidí sponzoring jako nedostižnou záležitost pro několik málo vyvolených. Znám takové, co se najít sponzora snažili marně. Jsou ale i tací, kteří jezdí rok co rok na stále záviděníhodnější akce vybavení od hlavy až po paty sponzorem. Jakoby jim peníze padaly samy do klína! Jak to dělají?
 

Formy podpory

Výrobci a ředitelové outdoorových firem dostávají denně naivní emaily od cestovatelů a sportovců nejrůznější úrovně. Důležité je uvědomit si, že peníze vám nikdo nedá. „ Sponzoring, jak ho známe u nás, vlastně sponzoringem není. Sponzoring původně znamená finanční podporu vybraného projektu, což u nás je otázkou jen vrcholových sportovců. Forma materiální podpory - běžná u nás - by se měla správně nazývat „supplying“ (český výraz neexistuje, jde o „dodávání“), vysvětluje Michal Jon z dvojice „Michal a Lucka kolem světa na kole“. Mnohem častěji vám sponzor výrobky pouze zapůjčí, respektive prodá za dotovanou cenu. Lucka a Michal se setkali také se zpětnou formou sponzoringu – danou věc si za plnou cenu koupí a když po příjezdu dokáží značku dobře mediálně zpropagovat, jsou jim peníze vráceny.

Oslovení sponzora

Základním krokem k získání podpory je vypracování dobrého projektu. Ten by měl obsahovat popis plánované akce, představení účastníků, vysvětlení, proč o podporu žádám právě danou firmu, a hlavně: žadatel by měl mít už dopředu jasno, jaké mediální výstupy po akci zajistí a jak svoji cestu, a s tím i sponzora, zviditelní.
Jednotlivé firmy můžete kontaktovat přímo, ať již osobně, telefonicky nebo emailem. Platí zde pravidlo „čím více, tím větší šance“, nicméně se špatným projektem vám kvantita nepomůže. Počítejte s velkou časovou náročností hledání sponzora. Honza Galla, který má se sponzoringem mnohé zkušenosti a právě šlape na lehokole směrem Nordkapp, upozorňuje ještě na jednu věc: „Hledání sponzora je běh na dlouhou trať“. Jeho slova potvrzuje i Lucie Kovaříková : „Cestu kolem světa jsme zajišťovali čtrnáct měsíců. Je to práce na plný úvazek“.
O sponzoring je zájem i ze strany výrobců, kteří pomocí cestovatelů mohou získat zajímavé zpětné vazby týkající se kvality použitých materiálů, vhodných střihů atd. Zajímavé jsou pro ně také fotografie vhodné do jejich katalogů. Sami výrobci si tak vypisují veřejné soutěže a propagují je prostřednictvím outdoorových časopisů nebo svých tiskovin včetně webových stránek. Například Warmpeace také letos vypisuje již osvědčenou veřejnou soutěž o nejlepší outdoorové akci Warmpeace Outdoor Adventure. Cenná je v tomto případě především originalita projektů.
S obráceně laděným projektem přišel loni český výrobce Hannah. Účast na expedici Tien Shan byla primárně podmíněna nákupem zboží Hannah a až poté lyžařskými a vysokohorskými zkušenostmi účastníka. Navíc cíl cesty neplánoval výherce, ale sám výrobce.

Štěstí, nápad nebo zkušenost?

Na otázku „kdo má šanci podporu výrobce získat“ Michal Jon odpověděl stručně: „Nikoho nezajímá jak bombastickou věc plánuješ, ale co máš za sebou“. Jeho slova povtrzují všichni oslovení výrobci. Hlavním kritériem je plánovaný mediální výstup, originalita a zajímavost projektu je až na druhém místě. „My žádný systém nemáme. Buď je mi člověk sympatický nebo ne. Slibují všichni, ale věřit se dá málokomu,“ povzdechnul si jeden z nich. „ My dáváme šanci i těm, kteří začínají a nemají za sebou téměř nic. Očekáváme však zpětně dostatečnou propagaci - besedy, přednášky, ale i dobře udělaný web“ pochvaluje si naopak zástupce firmy Tilak a nepřímo tak popisuje tu nejlepší strategii.
Nejde tedy o sportovní výkony. Velkou předností je schopnost vlastní prezentace. Sponzoři chtějí mít jistotu, že  se o cestě bude psát v médiích. Zajímá je, zda už člověk někde něco publikoval, jestli vystavuje fotky z cest, účastní se besed a promítání, případně je napojen na některá nejen tištěná média. Velkou výhodou bývá doporučení některého z časopisů, do kterého člověk přispívá. Kalimera je příkladem časopisu, kde jsou přispěvovatelé odměňováni slevou na outdoorové vybavení a případně i možností získat vybavení na cesty v rámci testování. Musí však již ve svých dřívějších příspěvcích dokázat, že vědí, o čem píší.

Základní kroky k získání podpory od sponzora:

1. Na finanční podporu zapomeňte.
2. Počítejte s tím, že shánění sponzora je dlouhodobá záležitost.
3. Důležité je, co máte za sebou: piště, foťte, prezentujte se.
4. Zpracujte kvalitní projekt.
5. Oslovte více firem.
6. Sledujte web, outdoorové časopisy.

 

 
Související články
Tříleté cestování? Více než 4 roky práce
První sponzorovaná cesta vede na Kavkaz
WARMPEACE letos opět podpoří zajímavé cesty
SPORT ARSENAL grant 2008
Jak ušetřit v Norsku za jídlo
Sponzoring DEVOLD startuje
Pětiletá cesta kolem světa na plachetnici
Expedice a akce žádající podporu firmy Warmpeace
 
Přečteno 5628x
 
 
 
Komentáře
 
Přidat komentář
Vypsat označené komentáře
Vypsat všechny komentáře
Zobrazit všechny chronologicky
 
Poslat odkaz
Tisk
Zpět
Inzerce | O nás | Tištěná verze
KLUB KALiMERA
jméno:
heslo:
Přidat článek
Chcete se přidat?
Střípky
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu
Komerční sdělení
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo
Štěrba nabízí: