Vyhledej
Rady na cesty
> cesty s dětmi
> doprava
> nebezpečí
> nedej se
> praktické
> ubytování
Vybavení
> jak vybrat
> literatura
> materiály
> novinky
> testovna
Turistika
> cyklo
> expedice
> hory
> lyže a sněžnice
Práce v zahraničí
> zkušenosti
On-line cesty
> seriály
> blogy
> humor
Nejčtenější články
Novinky emailem
Partneři

Portál o inline bruslení nejen na Ladronce

přehledný seznam kempů

Spolujízda.eu - server pro spolujízdu

Diashow ze Severní Ameriky

Královédvorsko
 Ubytování, restaurace, turistika ve Dvoře Králové n. L. a okolí.

www.Cottage.cz
Portál o turistice a ubytování v NP České Švýcarsko.


Vybavení do přírody




Naše ikona:

Průvodce světem vybavení a cestování

.

ČRAfrikaAmerikaAsieAustrálie a OceánieEvropaStř. východ
KALiMERA > On-line cesty > seriály > Nordkapp na kole

Via Baltica do Rigy

Miroslav Šlegl / 24.11.2007
Po nezbytných nákupech ve městě míříme na sever. V Litvě převládají nížiny s rozsáhlými rovinami, takže cesta rychle ubíhá. Jedeme po hlavní cestě, která má příznačný název Via Baltica a končí až v Tallinu. Připadá nám, že je to jediná asfaltová cesta v okolí, protože všechny vedlejší cesty, které z ní odbočují do vesniček, jsou pravé šotoliny.
 
Za pár hodin překračujeme hranici Litvy a Lotyšska s cílem dojet do Rigy. Díky vynikajícímu počasí a větru se po rovince dostáváme k velkému nápisu Riga. Do centra města nás přivádí značka informačního centra, kde zjišťujeme kemp. Projíždíme si nově upravené náměstí s největší katedrálou pobaltských států, ke které je připojen Rižský hrad. Přejíždíme nedalekou řeku Daugavu a dojíždíme do kempu umístěného v bývalé části malé továrny, kde po dnešních 165km končíme. Večer se blíží bouřka s oblačností, která nás provázela celý den.

Estonské zajížďky

Z Rigy vyjíždíme za prudkého deště, který v průběhu dne ještě zesiluje. Naštěstí je relativně teplo a nový povrch silnice naši náladu trošku povzbuzuje. Cesta opět ubíhá a s průměrem 25 km/h dojíždíme do Estonska. Jsme úplně promočení a tak odbočujeme do prvního kempu.
Na déšť nejsme nijak zvlášť vybaveni. Nepromokavou máme jen bundu a pláštěnku. Vodu chvíli udrží od bot návleky z neoprenu, ale i ty po hodině jízdy v dešti promoknou, ale stále drží teplo, což je taky důležité. Dokud je i v dešti trochu teplo, není to vůbec nepříjemná věc a dá se na něj zvyknout. Horší to bylo o 14dní později a 2000km severněji, kdy pršelo ještě víc a bylo 5 stupňů. Večer se začíná vyjasňovat a díky tomu, že je kemp přímo u pláže, jsme svědky nádherného západu do Baltského moře. Plánujeme návštěvu jednoho pro Estonce normálního, ale pro Čechy trošku neobvyklého města s kuriózním názvem Kunda. Díky tomu po pár kilometrech odbočujeme z hlavní cesty vedoucí do Tallinu a míříme do vnitrozemí. Přijíždíme do Paide a v hotelu se ptáme na možné přenocování někde v okolí. Recepční nám doporučuje jedno malé jezero hned za městem, kde můžeme postavit stan. Jezero a jeho břeh je udržovaným koupalištěm pro místní obyvatele, ale teď navečer tu až na pár rybářů nikdo není. Ráno nás po pár kilometrech vítá značkou „Práce na silnici 12 km“. I tak jsou estonské silnice postaveny z velmi hrubého asfaltu, který se s pneumatikami vůbec nemazlí a nám mizí vzorky před očima a to jsme na začátku cesty. Rozbořená cesta je plná prachu a velkých kamenů, po kterých se naše těžká kola valí ukrutnou rychlostí 5 km/h. Raději odbočujeme z hlavní okopávané silnice a projíždíme vesničky v okolí. Trápí nás horko, dlouhé rovinky bez stínu, velké vzdálenosti mezi městy a ještě ke všemu 10 km před Kundou další oprava silnice. Silnice je posypaná malými kamínky, které odlétávají od kol přímo do noh. U vytoužené značky města se fotíme a jedeme nakoupit. Odjíždíme z Kundy podél Finského zálivu a po 190 dnešních kilometrech končíme v kempu u turistického městečka Vosu. Dnešek znamenal i první opravu kola, konkrétně dvou prasklých drátů v zadním kole, díky estonským silničářům a stylu jejich práce na silnici.

Estonská metropole

Tallin je od nás vzdálen necelých 50 km. Na jeho okraj přijíždíme kolem poledne. Jelikož jedeme po hlavním tahu do Ruska, míjejí nás kolony aut a kamionů. Do přístavu se dostáváme snadno a kupujeme lístky na poslední večerní trajekt do Helsinek, kam bychom měli dojet ve 22.30. Ještě si jedeme prohlédnout Tallin. Za návštěvu určitě stojí jeho stará část, kde se zachovala i část hradeb. Malebné náměstí není moc velké, ale i tak je zde mnoho restaurací, hotelů a malých obchůdků. Kousek od náměstí se nachází hospůdka s namalovanou postavičkou Švejka nad vchodem a logem Krušovického pivovaru. Projíždíme další tallinnské uličky vedoucí k přístavu a plánujeme přejezd Helsinek do kempu.


 
Předchozí díly
1. Na kole přes Pobaltí až na Nordkapp
Následující díly
3. Jízda přes Finsko
4. Stereotyp silnice E75
5. Ostrý tunel na Nordkapp
6. Cílová rovinka na Nordkapp
7. Podlomená vůle unavených cyklotrempů
8. Trajektem a vlakem do Osla
9. Dánsko-německé srovnání
Související články
Ledoběh po mořské hladině
Stopem za polární kruh
Související galerie
Nordkapp na kole
 
 
Přečteno 1626x
 
 
 
Komentáře
 
Přidat komentář
Vypsat označené komentáře
Vypsat všechny komentáře
Zobrazit všechny chronologicky
 
Poslat odkaz
Tisk
Zpět
Inzerce | O nás | Tištěná verze
KLUB KALiMERA
jméno:
heslo:
Přidat článek
Chcete se přidat?
Střípky
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu
Komerční sdělení
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo
Štěrba nabízí: