Vyhledej
Rady na cesty
> cesty s dětmi
> doprava
> nebezpečí
> nedej se
> praktické
> ubytování
Vybavení
> jak vybrat
> literatura
> materiály
> novinky
> testovna
Turistika
> cyklo
> expedice
> hory
> lyže a sněžnice
Práce v zahraničí
> zkušenosti
On-line cesty
> seriály
> blogy
> humor
Nejčtenější články
Novinky emailem
Partneři

Portál o inline bruslení nejen na Ladronce

přehledný seznam kempů

Spolujízda.eu - server pro spolujízdu

Diashow ze Severní Ameriky

Královédvorsko
 Ubytování, restaurace, turistika ve Dvoře Králové n. L. a okolí.

www.Cottage.cz
Portál o turistice a ubytování v NP České Švýcarsko.


Vybavení do přírody




Naše ikona:

Průvodce světem vybavení a cestování

.

ČRAfrikaAmerikaAsieAustrálie a OceánieEvropaStř. východ
KALiMERA > On-line cesty > seriály > Cykloporadna na pokračování

Lepení a vyměňování duší

Martin Adámek / 11.03.2009
Spousta lidí mění píchlé duše. A podle mého názoru obvykle zbytečně předčasně. Ano, vozím s sebou dvě duše, protože duše může nezalepitelně bouchnout, může se poškodit hned u ventilku, případně (a tu je u dlouhých cest typické) se většina děr nashromáždí na jednom místě, a to sice tam, kde se cestou prodře plášť. Když k tomu jezdec přistoupí stylem „ten kousek domů už dojedu, nebudu přece ve Slovinsku kupovat nový plášť“, tak potom každou chvíli lepí duši, a, světe div se, pořád na jednom místě.
 
Když je pak okolo sebe (nebo na sobě) příliš mnoho záplat, je čas na novou duši (někdo by možná řekl že i na nový plášť, ale člověk přece nemá hned vyměknout, že :) ). Takže proto s sebou vozím dvě duše. Lepení a podhušťování zadního kola na cca. 3 bary tak často patřilo k folklóru závěrů mých cest :) Navíc na měkčím kole je méně znát osmička, která někdy cestou, pod tíhou argumentů, resp. brašen, vznikne.
Ale abych neutekl od toho, co jsem chtěl sdělit…Neměňte zbytečně! Lepte na místě! Spousta lidí to dělá tak, že duši na místě vymění, a pak ji doma v garáži zalepí. Doma? V garáži? Jsme na cestě! Než lepit večer na louce, můžete to rovnou zalepit na silnici. Ale hlavně, mně osobně se to lepení mimo kolo moc nedařívalo ani doma. A má to fyzikální důvod: tlak. Když lepíte doma, tak záplatu na duši musíte všelijak zatěžovat nebo dělat podobné složité opičárny, ale pořád to není ono, a záplata nemusí pořádně držet. Navíc jste při výměně duše museli vyndávat celou duši, pak ji nějak přibližně sbalit do balíčku o velikosti asi 300% velikosti balení od výrobce, a nakonec tu duši ještě musíte sbalit i doma, po jejím zalepení. Nikdy ji už nesbalíte do tak malého balíčku, v jakém jste ji koupili. Takže vám pak po opravě bude trvale zbytečně zabírat místo v brašnách.
Lepení na silnici je o mnoho jednodušší, efektivnější, rychlejší a spolehlivější. Pokud máte 100% jistotu, že víte, kde díra je, a že tam nikde není díra další (někdy se to pozná), tak duši ani nemusíte celou vyndávat, nemusíte šroubovat převlečnou matku na ventilku (pokud jste sehnali duši s poctivým kovovým ventilkem), a rovnou lepíte. Zalepíte duši, normálně jako kdekoliv jinde, a pak, pak přijde to hlavní… Duši dáte zpátky do kola, nasadíte plášť, pumpujete, občas při pumpování kolo poskáčete, aby si plášť sedl, a pak… Pak za vás pracuje fyzika! Máte-li v kole cca. 2-2,5 barů z minipumpičky nebo 5-6 barů z kompresoru pro náklaďáky, tak jakým tlakem nám plášť působí na čerstvě nalepenou záplatu, aby hezky držela? Nejsem fyzik, ale předpokládám, že stejným. A když si pak na kolo sedneme, bude to patrně ještě o něco více.
Takže vlastní tlak duše, vložené v plášti a ráfku, nám na ní krásně drží čerstvě nalepenou záplatu. Protože duše lepím přímo na silnici, tak narozdíl od některých jiných cyklistů nepovažuji lepenou duši za výrazně méněcennou. Duše dojíždím, dokud na nich drží ventilek a dokud je kam lepit nové záplaty. I když před delší cestou je samozřejmě dobré obě duše vyměnit, pokud už jsou starší, z čistě preventivních důvodů – třeba aby nám nepraskly právě u toho ventilku, nebo tak. Ale v samotných záplatách žádný problém není.
Podobně je dobré před cestou vyměnit načínající se lanko (ačkoliv, jednou jsem vyjel s mírně dožívajícím lankem přesmykače, a měnil jsem ho až v Bělorusku, kam jsem s ním dojel s dost velkými zajížďkami), a samozřejmě to před několikatýdenní cestou chce instalovat nové brzdové špalky, a jedny další vzít s sebou.
 
Následující díly
2. Ventilky a hustění kol
3. Pláště, dráty a ráfky vhodné na cyklocesty
4. Cyklooblečení proti sežehnutí sluncem
5. Cyklistické boty a pedály
6. Navigace na kole
Související články
Organizace cyklocesty kolem světa
Tříleté cestování? Více než 4 roky práce
Vybavení na cyklocestu kolem světa
 
 
Přečteno 8513x
 
 
Hodnocení článku:
 
Komentáře
Nike CortezPhyllis, Reagovat
Adidas Outlet OnlineSarah, Reagovat
sssjack, Reagovat
Anti platt - proti-průrazová ochranaMilena, Reagovat
Lepení na silnici není jednoduššíCvalda, Reagovat
Re: Lepení na silnici není jednoduššíMartin Adámek, Reagovat
 
Přidat komentář
Vypsat označené komentáře
Vypsat všechny komentáře
Zobrazit všechny chronologicky
 
Poslat odkaz
Tisk
Zpět
Inzerce | O nás | Tištěná verze
KLUB KALiMERA
jméno:
heslo:
Přidat článek
Chcete se přidat?
Střípky
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu
Komerční sdělení
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo
Štěrba nabízí: