Rady na cesty |
> cesty s dětmi > doprava > nebezpečí > nedej se > praktické > ubytování |
Vybavení |
> jak vybrat > literatura > materiály > novinky > testovna |
Turistika |
> cyklo > expedice > hory > lyže a sněžnice |
Práce v zahraničí |
> zkušenosti |
On-line cesty |
> seriály > blogy > humor |
Nejčtenější články |
Novinky emailem |
Partneři |
Královédvorsko www.Cottage.cz
|
ČR | Afrika | Amerika | Asie | Austrálie a Oceánie | Evropa | Stř. východ |
Radim Chaloupka / 29.09.2005 |
Na plynové vařiče jsem přešel po zkušenostech s vařiči benzínovými. Ruské modely byly v osmdesátých letech naprosto nekontrolovatelné. Několik jsem jich musel při vzplanutí zahodit do suti. Americký Peak 1 od Colemana fungoval bezvadně v Tatrách, ale na Kavkaze ve výškách nad 4000 m totálně zklamal - z hořáku šel plamen, jako bych zapálil rozlitý benzín. Dost možná proto, že jsme jako palivo používali automobilový nebo technický benzin, ovšem originální palivo Coleman nebylo u nás ani v Sojuzu k sehnání. Stejně by se s ním nikdo netahal. |
Na základě zkušeností z Kavkazu, kdy pouze plynový vařič byl schopný efektivně tavit sníh a vařit, jsem zavrhl všechny "ohňostroje" na tekutá paliva a začal používat výhradně plynový vařič na bombičky Hush Minigas. Koupil jsem si ještě socialistického předchůdce VAR 1 a ten mi funguje dodnes. Nepoužívám jej jen kvůli příliš úzkému plamenu. Nedostupné kartušePři provozu plynového vařiče bylo nutno v období před sametovou revolucí vyřešit nejen otázku ceny originální náplně. Velkým problémem bylo vůbec bombičky sehnat. Není tedy divu, že jsme tehdy vyvinuly "dokonalé" metody, jak si zdroj paliva obnovit. Už samotný výrobce předchůdce VARu dodával k hořáku standardně přepouštěcí redukci na dvoukilovou bombu. Postup plněníKaždou novou originání bombičku zvážím na analytických vahách a zjištěnou hmotnost zapíšu na na štítek na bombičce. Prázdnou bombičku spojím redukčním ventilem s "dvoukilovkou", celý systém převrátím tak, že "dvoukilovka je vzhůru nohama", huschovka visí na redukčním ventilu pod dvoukilovkou. Záměrně říkám visí, nedoporučuju, aby soustava stála na malé bombičce, mohlo by dojít k pádu dvoukilové bomby a k poškození závitu v malé bombičce. Bezpečný závěs musí každý sám ve svých podmínkách vymyslet. Poslouchám, dokud plyn teče z velké bomby do malé, potom soustavu rozpojím. Zvážím naplněnou bombičku na analytických vahách a zkontroluju, jestli hmotnost není větší než udává údaj na bombičce (moje hodnota zjištěná vážením). Pokud je hmotnost vyšší, našroubuju hořák a plyn z kartuše upouštím tak dlouho, dokud hmotnost neodpovídá zapsané hodnotě. Plnící směsiDobré je vědět, že existuje tzv. letní a zimní směs propan - butanu. Zimní směs obsahuje více propanu, plyn má větší výhřevnost a kapalná fáze dobře zplyňuje i při teplotách pod nulou. Úplně nejlepší je ovšem použít v zimě a do vysokých hor jako palivo čistý propan. Dvoukilovou bombu je možno po dohodě s provozovatelem plnírny nechat naplnit čistým propanem. Propanové náplně se používají standardně pro pohon vysokozdvižných vozíků. V ČR má plnírny například společnost Primaplyn v Horní Suché u Havířova, v Olomouci, ve Znojmě, v Mimoni. Vyřazené kartušePokud s bombičkami zacházím v terénu slušně, můžu tímto způsobem relativně bezpečně obnovit originální náplň mnohokrát. Před každým opakovaným plněním zkontroluju, zda není bombička nějak poškozená - hlavně závit a dno. Při opakovaném používání se pozinkované dno bombičky odře a začíná rezavět. Rezavé bombičky je nutno včas vyřadit. Nebezpečné trikyPlnit bombičky bez vážení náplně považuju za velký hazard. Byl jsem svědkem situace, kdy kamarád při cestě v přetopeném kupé vlaku vytáhl z batohu vlastnoručně naplněnou Huschovku, která připomínala dětský balonek (bezpečnostní vypouklé dno se vydulo ven). Kamarád byl drsňák, na nádraží plyn upustil, na bombě dál vařil, a po vyprázděnění drahocennou bombičku promáčkl zpět a doma opět naplnil. To uvádím jako odstrašující příklad. Podmínky užitíPlynový vařič používám úspěšně i v zimních podmínkách, funguje spolehlivě i při teplotách hluboko pod nulou. Ve velkém mrazu je ovšem nutno používat pokud možno úplně plné bombičky, případně bombičku ve spacáku předehřát nebo rukama při vaření zahřívat. Tento příspěvek získal cenu TESTOVNY od firmy ACRON. |
|
Přečteno 82343x |
Komentáře |
Přidat komentář Vypsat označené komentáře Vypsat všechny komentáře Zobrazit všechny chronologicky |
Poslat odkaz Tisk Zpět |
| ||
Střípky |
Běžky pro turisty i aktivní sportovce - podle čeho vybírat a jaké si koupit?Jak připravit své nové běžkyKontakty na horskou službu |
Komerční sdělení |
Vybavení na běžky - lyže, boty, hole, bundy, termoprádlo |
Štěrba nabízí: |